actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2016, 09:56
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Gemeenten klagen over leegstaande opvanghuizen

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) belooft samen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten te bekijken hoe ze moeten omgaan met leegstaande opvanghuizen. Veel gemeenten klagen over leegstaande woningen, nadat de regering hen onder druk zette om extra opvangplaatsen te voorzien. Ook de bezettingsgraad van asielcentra daalt.

In veel gemeenten wordt de jongste weken fors gevloekt. Onder zware druk van de federale overheid hebben ze de afgelopen maanden hemel en aarde verzet om in een recordtempo nieuwe opvangplaatsen te creëren. Maar nu de instroom van asielzoekers fors daalt, staan veel van die inderhaast gevonden en opgekalefaterde woningen leeg, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad donderdag.

‘We hebben voor 10.000 euro verfraaiingswerken uitgevoerd’, legt Johnny Rewegs (SP.A) uit, OCMW-voorzitter van het Vlaams-Brabantse Glabbeek. ‘Maar ons opvanghuis blijft maar leegstaan. Dat wringt.’ Ook in Overijse raken de plaatsen niet ingevuld.

‘We krijgen dit signaal van overal, zegt Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Volgens de recentste cijfers van Fedasil zijn er intussen al meer dan 4.000 vrije opvangplaatsen.

De gemeenten vragen nu snel duidelijkheid van zowel staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) als federaal minister van Integratie Willy Borsus (MR).

Katrien Jansseune, woordvoerder van Theo Francken, zegt dat er altijd een percentage woningen leeg staat, maar dat de staatssecretaris samen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten wil bekijken hoe ze moeten omgaan met leegstaande opvanghuizen.

‘De instroom daalt. Dat merken we ook in de bezettingsgraad van de asielcentra’, zegt Jansseune. ‘Het is een goede zaak dat de deal met Turkije werkt. We zijn constant aan het evalueren hoe we de opvang kunnen afbouwen, maar het is uiteraard wel belangrijk dat we een buffer voorzien voor de toekomst. Een aantal woningen zal dus blijven leegstaan, de woningen opvullen om ze op te vullen, kan ook niet de bedoeling zijn.’

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160428_02262639
28-04-2016

Eigen mening:
Het is jammer dat de regering pleitte voor meerdere opvanghuizen, maar dat er vele leegstaan. Het woord 'belooft', in de allereerste zin van het artikel, voorspelt in mijn ogen niet veel goeds. Tegenwoordig beloven ze zoveel, maar waar zijn de resultaten? Het is niet omdat ik vind dat 'het beloven' niet echt iets voorspelt dat ik er geen hoop in heb dat dit goed komt. Ik hoop voor de gemeenten dat er snel een oplossing komt. Ik begrijp dat men meerdere opvanghuizen wilde, maar het is niet leuk om ze nu leeg te zien staan. Er kruipt veel werk in. Niemand kon uiteraard voorspellen dat de instroom van asielzoekers zou dalen, dat is een feit. De regering wilde goed doen. Ook begrijp ik dat de regering een soort van buffer wil, wie weet staan er binnenkort weer veel asielzoekers voor de deur en die moeten ook onderdak krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 16:19
Aline.V*rmeiren Aline.V*rmeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 30
Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat er zoveel woningen leeg staan. Het lijkt mij vrij logisch dat de toestroom van vluchtelingen ooit zou dalen. Dus ik vind het vreemd dat de regering dan bij blijft bouwen, terwijl het wel de bedoeling was dat de vluchtelingen terug naar huis zouden gaan als de oorlog voorbij is. Ik vind het spijtig dat deze fout gemaakt is, want de belastingen zullen nu weer stijgen om deze kosten te dekken. De regering had veel beter kunnen nadenken over deze opvangtehuizen, zodat ze nadien nog nuttig konden zijn. Iedereen klaagt ook altijd dat er niet genoeg plaats is voor de vluchtelingen in België en nu blijkt er opeens teveel plaats te zijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2016, 00:09
Lien.H*bert Lien.H*bert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 31
Uiteraard is het jammer dat er heel wat opvanghuizen leegstaan. Vooral omdat men de gemeenten enorm heeft gepusht om snel voor een recordaantal opvangplaatsen te zorgen. Ik begrijp dat gemeentebesturen het gevoel hebben dat al dat werk voor niets is geweest nu er heel wat plekjes oningevuld blijven. Toch lijkt me dit ook een positief iets. De deal met Turkije lijkt dan toch te werken. Bovendien zijn al die werken niet voor niks geweest. Verfraaiingswerken lijken me hoe dan ook nuttig. Hopelijk vindt men snel een oplossing en kunnen al deze gebouwen toch op een andere manier worden gebruikt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.