actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2011, 17:03
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Laat je risico op hartfalen bepalen in UZ Leuven

Laat je risico op hartfalen bepalen in UZ Leuven

04/05 De afdeling hart- en vaatziekten palmt op vrijdag 6 mei de ontvangsthal in van campus Gasthuisberg. Want tijdens de internationale dag van hartfalen kan iedereen zijn risico op hartfalen laten bepalen.

Hartfalen is een ernstig ziektebeeld waarbij het hart onvoldoende bloed rondpompt om alle organen en spieren te voorzien van zuurstof en voedingsstoffen. Hartfalen kan verschillende oorzaken hebben. Vernauwingen van de kransslagaders, klepafwijkingen en aandoeningen aan de hartspier zelf (cardiomyopathieën) liggen het vaakst aan de basis.

Vandaag leiden naar schatting 200.000 Belgen aan hartfalen. Iedere dag worden circa 40 nieuwe gevallen gediagnosticeerd. Uiteraard zal de vergrijzing van de bevolking deze cijfers verder doen toenemen en blijven hart- en vaataandoeningen de voornaamste doodsoorzaak in België.

Door een verminderde bloedcirculatie hebben patiënten met hartfalen symptomen als kortademigheid, vermoeidheid en duizeligheid. Bovendien tast de ziekte het psychologische, sociale en emotionele evenwicht aan. Kortom, iemand met hartfalen moet aanzienlijk inboeten aan levenskwaliteit.
Wist je dat...

* 20% van de Belgen een te hoge bloeddruk heeft?
* 30% zwaarlijvig is?
* 40% te weinig lichaamsbeweging heeft?
* 70% met een te hoge cholesterol kampt?

Infostand vrijdag 6 mei 2011 van 11.00 tot 16.00 uur op het platform campus Gasthuisberg. Laat je risico op hartfalen bepalen, bekijk de mogelijkheden van een echocardiografie en kom meer te weten over de medihttp://actualiteit.org/forums/newthread.php?do=newthread&f=274sche en chirurgische behandelingen en het belang van een gezonde levenswijze.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...-uz-leuven.aspx

Eigen mening:
Dit vind ik een heel goed initiatief. Veel mensen weten niet dat ze problemen hebben met hun hart en komen daar te laat achter. Met dit initiatief kunnen mensen even controleren of hun hart nog steeds in goede conditie verkeert. Deze controle neemt niet veel tijd in beslag. Je komt aan in het ziekenhuis en je meldt je even aan. Dan krijg je een paar papieren die je moet invullen en terug moet afgeven. Nadien word je bij de dokter geroepen en controleren ze je hart.

Toen ik dit artikel las, dacht ik direct aan mijn hart. Ik ben geboren met een open ductus. (De ductus van Botalli is een bloedvat dat voorkomt bij alle pasgeboren kinderen. Het zorgt ervoor dat het bloed dat uit het rechterhart naar de longen gepompt wordt, afgeleid wordt naar de grote borstslagader. De longen hebben voor de geboorte slechts een kleine hoeveelheid bloed nodig aangezien het kind dan nog niet ademt. Normaal moet dit bloedvat sluiten van het moment dat het kind zijn eerste schreeuw laat. Als dit bloedvat na de geboorte toch open blijft, spreekt men van een ‘open ductus van Botalli’.) Bij mij zijn ze daar achter gekomen omdat er in mijn familie nog mensen zijn die een probleem met hun hart hebben. Nu moet ik nog steeds om de x aantal jaar naar Leuven om te controleren of mijn hart het nog steeds goed doet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.