actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2013, 17:28
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Luxeverzuimer: "Het mag niet, maar we doen het toch"

Luxeverzuimer: "Het mag niet, maar we doen het toch"

Scholen zouden vanaf dit schooljaar strenger optreden tegen het luxeverzuim, maar op de luchthaven van Zaventem lijkt daar alvast weinig van te merken. Als vanouds loopt het daar op de vooravond van de herfstvakantie al vol gezinnen met kinderen.

Bekijk ook het filmpje op: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...video=1.1762847

Bron: www.deredactie.be

Mijn mening:
Langs de ene kant begrijp ik dat ouders op vrijdag op reis willen vertrekken, omdat het dan vakantie is en omdat de vakantie maar één week duurt. Toch vind ik het jammer dat ze hun kinderen daarvoor laten spijbelen. Verklaringen (of misschien beter gezegd excuses) van de vorm ‘naar Irak vertrekken er op zaterdag geen vluchten, dus we vertrekken vrijdag maar’ vind ik helemaal niet kunnen. Het kan best zijn dat er dan geen vluchten zijn, maar waarom kunnen ze dan bijvoorbeeld niet op maandag vertrekken of zelfs naar een ander land gaan. Reisbestemmingen hoeven toch niet altijd ver te zijn, je kan toch ook een leuke tijd beleven in onze buurlanden (of zelfs in ons eigen land)…
Daarnaast denk ik dat de ouders de kinderen een verkeerde mentaliteit aanleren. Kinderen leren hieruit dat het oké is om niet naar school te gaan, maar wel op vakantie. Als je een job hebt, kan je toch ook niet komen opdagen omdat je liever iets leukers doet.
Dat de vluchten duurder zijn in de vakantie is natuurlijk niet plezant, maar ik denk dat we het probleem hier eerder bij het toerisme moeten bekijken in plaats van de gevolgen voor de scholen (namelijk het al dan niet geven van een vrije dag) te benadrukken.
Als de toeristische sector de vluchten goedkoper maakt (of de vluchten voor de vakantie duurder), dan zullen er waarschijnlijk minder ouders zo vroeg op reis vertrekken.
Dus naar mijn mening kan het niet dat kinderen van school worden gehaald om vroeger te vertrekken op reis, om welke reden dan ook. Daarom vind ik het goed dat de Vlaamse minister van onderwijs de scholen zegt dat de scholen die dit toestaan in overtreding zijn. Toch vind ik het jammer dat de ouders niet gesensibiliseerd worden of eventueel bestraft. Want uiteindelijk zijn de scholen niet verantwoordelijk als de kinderen ongewettigd afwezig zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.