actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2013, 10:29
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Duizenden leerlingen aan de slag voor Zuiddag

Duizenden leerlingen aan de slag voor Zuiddag

Duizenden leerlingen deden donderdag mee aan de Zuiddag. Ze gingen niet naar school maar gingen werken en staan hun loon af aan een project in het Zuiden. Kato (17) werkte een dag voor Klasse. Deden jouw leerlingen ook mee? Waar zetten zij zich vandaag vrijwillig in?

Kato (17) werkte een dag voor Klasse. “Lastige ouders goed op de foto krijgen. Dat was mijn job voor vandaag”, lacht ze. “Vorige week kwamen twee Peruvianen getuigen over hun werkomstandigheden bij ons op school. Wat hier een gemiddeld maandloon is, dat is daar een jaarloon. Echt ongelooflijk.”

“De medewerkers van Zuiddag toonden ons ook een videoreportage met een getuigenis van een meisje op een koffieplantage. Ze namen haar mee naar een koffiebar en trakteerden haar op een kopje koffie. Het was haar eerste tas koffie ooit. Ze begon zelfs te wenen. Ze kan zich geen koffie veroorloven.”

“Ik solliciteerde voor Zuiddag bij Klasse omdat ik graag wil ervaren hoe het is om op een redactie te werken. We zijn vanmorgen om half zeven vertrokken een basisschool in Gent. Het contact met de fotograaf, ouders en de kinderen was fijn. Maar het gevoel dat ik samen met alle leerlingen van onze school De Ring in Leuven vandaag aan het werk ging voor koffieboeren in Peru, dat is pas echt een fijn gevoel.”

Zuiddag kiest elk jaar met de nodige zorg een jongerenproject waaraan de opbrengst nuttig wordt besteed. Dit jaar is dat ‘Proef je passie’ in Peru. Jongeren gaan er aan de slag in de koffiesector. Deze keuze is niet evident, want velen raden hen aan om in de stad een betere toekomst te zoeken. Maar de jongeren op het platteland hebben de ambitie om het beter te doen dan vorige generaties: betere koffie, betere opbrengst, betere zorg voor het milieu. De voorbije weken waren de Peruvianen in België om in de deelnemende scholen hun verhaal te vertellen en de scholieren te motiveren voor de werkdag.

19-10-2013
Bron: http://www.klasse.be/leraren/38388/...g/#.UmJBB_nIZkg

Zuiddag bestaat al enkele jaren (sinds 2006) en ik vind dit een goed project. het leert de leerlingen bewust te zijn voor armoede in de wereld. De kinderen moeten die dag gaan werken in plaats van op school te zitten, en krijgen er €40 voor. Dit geld krijgen ze niet zelf, maar gaat rechtstreeks naar een goed doel. Dit jaar was het voor koffieboeren in Peru. Vorig jaar nam mijn school ook deel aan Zuiddag en er waren leerlingen die zelf les mochten geven op school, of het journaal op één presenteren. Natuurlijk zijn dit leuke jobs en zullen de leerlingen dit niet erg vinden, maar ik denk wel dat het ze ergens aan het denken zetten. Dat zij het hier in België wel goed hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.