actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2015, 19:58
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Veertien Belgische universitaire opleidingen in top 50 van hun discipline

Er staan veertien Belgische universitaire opleidingen in de top 50 van hun discipline in de QS World University Rankings. De KU Leuven telt acht richtingen in de top 50, UGent en de Université catholique de Louvain (UCL) allebei drie. De Leuvense universiteit blijft de enige Belgische in de top 100.

KU Leuven telt acht universitaire opleidingen die tot de top 50 van hun discipline behoren. Tandheelkunde aan de Leuvense universiteit is zelfs de vier na beste opleiding ter wereld volgens de ranglijst van het Britse bedrijf Quacquarelli Symonds (QS). De UGent en UCL tellen beiden drie opleidingen in de top 50 per opleiding.

De QS World University Rankings is een jaarlijkse ranking van universiteiten. Het bedrijf stelt telkens een lijst op van de beste universiteiten ter wereld, de beste opleidingen per discipline en de beste faculteiten. Er wordt onder meer rekening gehouden met de kwaliteit van het hoger onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek aan de verschillende instellingen.

De ranking van de beste universitaire opleidingen neemt 36 disciplines in 894 universiteiten verspreid over 60 landen onder de loep. Bij elke opleiding houdt QS rekening met de academische reputatie, de impact van het onderzoek en de reputatie van de werkgever.

De opleidingen van de KU Leuven die tot de beste 50 van hun discipline behoren zijn:

Tandheelkunde (4), Filosofie (24), Rechten (30), Geografie (34), Statistiek (38), Cultuur- en ontwikkelingsstudies (39), Materiaalkunde (40) en Farmacie (43).
De drie opleidingen aan de Gentse universiteit die binnen de top 50 staan zijn:

Diergeneeskunde (27), Psychologie (30) en Land- en bosbeheer (48)
De drie opleidingen aan de UCL met een top 50-notering zijn:

Statistiek (29), Filosofie (31) en Economie en econometrie (45).

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150429_01655629
datum: 29 april 2015 om 17:12


mening

Het is aangenaam om te weten dat er in België een aantal universiteiten tot de top 50 van hun discipline behoren. Uit betere universiteiten stromen ook betere studenten uit. Wel heb ik lichtjes mijn twijfels in welke mate tot die top 50 behoren relevant is. Er zijn wel een heel aantal landen waarvan ik persoonlijk denk dat het al voor zich spreekt dat de meeste van hun universiteiten niet in de top 50 zullen vallen door andere maatschappelijke factoren.

Laatst aangepast door M*axim.VanRillaer : 29th April 2015 om 20:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2015, 14:05
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Dit is voor mij nog maar eens een bevestiging dat het onderwijs in ons land tot een zeer hoog niveau behoord. Het is altijd fijn om te horen dat ons land het goed doet in bepaalde zaken. Het is ook als student fijn om te weten dat wanneer je een bepaalde richting doet aan een bepaalde universiteit dat je weet dat je op een hoog niveau word onderwezen. Als je dan laten naar het buitenland zou gaan werken dan weet je dat je een diploma hebt verworven op een universiteit die tot de top 50 van de wereld behoren. Al moet ik zeggen dat M*xim wel ergens een punt heeft. Ik kan zo ook al wel heel wat landen opnoemen die door verschillende maatschappelijke factoren nooit in deze top 50 zouden staan
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.