actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2015, 23:29
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Gatz krijgt steun van Abou Jahjah en Van Bellingen: "Hij is geen racist"

Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) is in het oog van de storm terecht gekomen na een opvallende tweet. Gatz postte zondag een foto van zichzelf, verkleed als Zwarte Piet op de sociale media en dat werd lang niet overal geapprecieerd. Ook Wouter Van Bellingen en Dyab Abou Jahjah zijn niet te spreken over de foto, maar ze hebben beiden wel opvallende woorden van appreciatie over voor Gatz.
Ook Wouter Van Bellingen van het Vlaams minderhedenforum is "geschokt", maar neemt het toch ook op voor Gatz. "Ik ken minister Gatz als iemand die opkomt voor diversiteit. Hij kent de gevoeligheden van verschillende minderheden als minister van Brussel. Voor mij komt deze foto als een verrassing, ik denk dat hij dit volledig verkeerd heeft ingeschat", reageerde hij telefonisch aan De Standaard online. "Ik weet dat minister Gatz geen racist is. Als je zo’n foto tweet na een maandenlange discussie, dan geef je wel een verkeerd signaal." Hij geeft Gatz, en anderen nog deze raad mee. "Verkleden als roetveegpiet was wel maatschappelijk aanvaard geweest. Dat is een eerbaar compromis."

Ook Movement X, de burgerrechtenbeweging van Dyab Abou Jahjah, die eerder al campagne voerde voor de afschaffing van Zwarte Piet liet al van zich horen. Abou Jahjah zelf zegt vooral ontgoocheld te zijn in Gatz. “Gatz is de enige minister die ik niet zou verdenken van racisme en dat maakte het nog moeilijker om te accepteren”, tweette hij. Zijn beweging liet al weten in dialoog te gaan met de minister.


"En we zingen en we springen en we zijn zo blij"

De figuur van Zwarte Piet ligt onder vuur sinds een VN-werkgroep de figuur van hulpje van de Sint als racistisch bestempelt. Na lange debatten en discussies kreeg Zwarte Piet in Nederland een stevige metamorfose en ook in onze contreien besliste onder meer de VRT om Piet voortaan roetvegen in plaats van een zwarte huid te geven en de rode lippen achterwege te laten.

Daar lijkt Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz zich allemaal weinig van aan te trekken. Zondag plaatste hij een foto van zichzelf als Zwarte Piet op Twitter met daarbij het tekstje “en we zingen en we springen en we zijn zo blij, want er zijn geen stoute kinderen bij.”

Bron:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151207_02008694

Eigen mening:
Ik ben het stilaan helemaal beu met het de heisa die men rond zwarte piet gaat creëren. Het enige wat op dit moment aan het gebeuren is, is dat een hoop hypersensitieve ouders een prachtige traditie voor kinderen helemaal omzeep aan het helpen is. Jarenlang is zwarte piet aanzien als het gekke hulpje van sinterklaas die gekke dingen kan doen en snoep gaat uitdelen, vandaag de dag maken ze hiervan dat dit een vorm van slavernij is en dat we de gekleurde medemens gaan discrimineren. Ronduit belachelijk is dit allemaal. Moeten mensen met dwerggroei ook gaan klagen bij kerstman voor de elfjes die hij het werk laat doen? Meneer Gatz wou gewoon een prachtige traditie in ere houden en daar gaat men hem nu voor afrekenen, ronduit belachelijk. Ik ben dan ook blij dat de heren Van Bellingen en Jahjah hem bijtreden dat dit absoluut zonder racistisch is. Het woord racisme valt in mijn ogen veel te vaak en wordt ook gebruikt als een uitvlucht. Nu is het zelfs zo ver gekomen dat de zwarte pieten op tv maar enkele vegen van roet op hun gezicht mogen hebben, hoe ga je dit uitleggen aan de kinderen die de echte zwarte pieten nog meegemaakt hebben? Wanneer ik de nieuwe zwarte piet van het programma 'dag sinterklaasje' zie verschijnen op tv gaat mijn kinderhart bloeden nu ik zie wat ze ondertussen gedaan hebben met deze prachtige traditie....

Laatst aangepast door G*lles.Den.Abt : 7th December 2015 om 23:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.