actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2010, 12:36
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
"We gaan Noord-Korea prijs laten betalen"

"We gaan Noord-Korea prijs laten betalen"

AP ma 29/11/2010 - 07:01 Update: ma 29/11/2010 - 12:29

De Zuid-Koreaanse president Lee Myung-bak heeft in een televisietoespraak beloofd dat Noord-Korea "de prijs zou betalen" voor de recente dodelijke beschietingen op het eiland Yeongpyeong. Daarbij vielen vier doden.

In de toespraak die op de nationale televisie werd uitgezonden, kon de president zich naar eigen zeggen "niet intomen om zijn woede uit te drukken over de brutaliteit van het regime in het noorden". "Voortaan weet onze bevolking dat elke bijkomende tolerantie of geduld slechts zal leiden tot nog grotere provocaties", voegde hij eraan toe.

Voorts had hij het ook over "onmenselijke misdaden" en toonde hij zich sceptisch over een mogelijke stopzetting van het kernprogramma van Noord-Korea. De president gaf geen details over welke acties Zuid-Korea zal ondernemen. De enige concrete maatregel die hij aankondigde, was de versterking van het leger.

De toespraak van Lee komt er na een week van binnenlandse kritiek op de "lakse" reactie van Zuid-Korea op de beschietingen. Eerder moest daarom de minister van Defensie al ontslag nemen. De president verontschuldigde zich bij het volk. "Ik voel mij verantwoordelijk dat ik de levens en bezittingen van de bewoners niet heb kunnen beschermen", zei hij.

Hardere lijn
Enkele uren na de toespraak van de president kondigde het leger aan dat het morgen nieuwe artillerie-oefeningen gaat houden vanop het omstreden eiland. De resterende inwoners kregen via luidsprekers te horen dat ze vanaf 9.30 uur plaatselijke tijd beschutting moeten zoeken in ondergrondse bunkers.

Een anonieme militaire bron zei dat er alleen naar het zuiden zal worden geschoten, dus niet richting Noord-Korea, dat maar elf kilometer van het eiland is gelegen. De laatste dagen heeft het leger nieuwe kanonnen op het eiland geïnstalleerd. Het eiland is ook uitgeroepen tot speciale veiligheidszone, waardoor de resterende inwoners in geval van nood geëvacueerd kunnen worden.

"Militaire oefeningen zijn een nieuwe provocatie"
Noord-Korea bestempelt de aan de gang zijnde gezamenlijke oefeningen van de marine en de luchtmacht van Zuid-Korea en de Verenigde Staten in de Gele Zee als "een provocatie en een misdaad". "Het is misdadig van Zuid-Korea en de Verenigde Staten om grootschalige militaire oefeningen te organiseren op die kritieke plaats, die de situatie naar een explosief stadium kunnen tillen", meldt het officiële Noord-Koreaanse agentschap KCNA.

Het voorstel van China om onderhandelingen te beginnen tussen de beide Korea's, de VS, Japan, Rusland en China zelf lijkt intussen op weinig bijval te kunnen rekenen. De Zuid-Koreaanse president zei er niets over in zijn toespraak. En ook de Verenigde Staten en Japan reageerden sceptisch. Zij zullen overleg plegen met Seoul, maar zien het voorstel eerder als een beloning voor het agressieve gedrag van Noord-Korea.

Ook Pyongyang zelf lijkt niet erg warm te lopen voor het voorstel. Er is nog geen officiële reactie, maar een anonieme bron zei dat "de landen die verantwoordelijk zijn voor de laatste incidenten" eerst zelf met mekaar moeten praten.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nd/101129_Korea

Eigen mening: Met wat zijn ze daar in godsnaam bezig? De situatie rond Zuid- en Noord-Korea begint serieus uit de hand te lopen, dat denk ik er van. Misschien is het wat extreem verwoord, maar volgens mij staan we aan de dageraad van een derde wereldoorlog. Als ze opnieuw beginnen met de grootmachten achter zich te scharen en de hele wereld er bij betrekken, met Europa zo een beetje in het midden, gaat het serieus de verkeerde kant uit. Als ze nu nog geheime bondgenootschappen beginnen te sluiten, is het plaatje compleet, met als toffe extra het feit dat er nu atoombommen ter beschikking zijn van oorlogvoerende landen. Misschien is 2012 toch het einde van deze wereld... Onze aarde kan niet meer zo heel veel verdragen, dus veel goeds zal een oorlog daar niet aan doen.
Te denken dat we iets geleerd zouden hebben uit het verleden, is misschien iets te positief en naïef ingeschat... helaas.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 29th November 2010 om 13:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2010, 18:00
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Noord-Korea en Zuid-Korea moeten het dringend eens worden over welk gebied tot welk land behoort. Nu is het verschil tussen "een aanval van Noord-Korea op Zuid-Korea" of "een militare oefening in Noord-Korea" gewoon veel te wazig in de wereldmedia. Ergens vind ik het dus wel verstandig van de Verenigde Staten om snel oefeningen te gaan doen op die plaats; kwestie van de kemphanen uit elkaar te houden gewoon door hun aanwezigheid (schieten op troepen van de VS is nu eenmaal doorgaans geen goed idee). Maar ze moeten wel opletten dat ze zich niet te zeer scharen achter hun bondgenoot Zuid-Korea: de territoriale indeling daar zou wel eens écht onjuist zijn gebeurd naar Noord-Korea toe...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2010, 21:47
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie:
Posts: 46
Ik vraag mij soms ook af waar deze twee landen ( Noord- en Zuid-Korea) mee bezig zijn. Als de ene ook maar één verkeerde beweging zou kunnen doen, reageert de ander er al op. En dat de V.S. er oefeningen gaan doen is misschien wel een goed punt, maar moesten ze in een militair conflict raken zullen hun bondgenoten weer moeten inspringen. Hierdoor raken er weer meer landen betrokken en wordt de zaak onoplosbaar. Ik hoop dat dit snel opgelost raakt, zodat er niet nog meer mensen hoeven te sterven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.