actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2010, 11:20
VanGenechten.Steven VanGenechten.Steven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 29
Toekemost EU staat op het spel

Van Rompuy: 'Toekomst EU staat op het spel'
De eurozone en de hele Europese Unie zijn gedoemd te verdwijnen als de lidstaten hun budgettaire problemen niet dringend oplossen. Dat zegt Europees president Herman Van Rompuy.

'We staan voor een existentiële crisis', klonk het in een toespraak voor de Brusselse denktank European Policy Center. 'Iedereen moet nu samenwerken om de eurozone te redden. Want als de eurozone niet overleeft, dan de Europese Unie ook niet.' Al relativeerde Van Rompuy ook meteen zijn gitzwarte scenario. 'Ik heb er alle vertrouwen dat we erin zullen slagen deze crisis te overstijgen.'

De uitspraken van Van Rompuy zijn ingegeven door de nieuwe turbulenties in de eurozone, een gevolg van zware twijfels over de financiële positie van Ierland. Dat is na Griekenland het tweede land dat in het vizier komt van speculanten. Maar ook landen als Portugal en Spanje zitten met bijzonder grote begrotingstekorten en een slabakkende economie. De ministers van financiën van de eurozone komen deze namiddag in Brussel bijeen om de toestand te bespreken.

Bron: De Tijd
Datum: 16/11/2010
auteur: AFP

Mening:
Toen ik de eerste zin van het artikel las wist ik niet wat ik moest denken. Is het dan zo slecht gesteld met de economie van de EU? Griekenland en Ierland waren al gekende problemen, maar dat nu ook Portugal en Spanje in economisch moeilijke omstandigheden zitten was nieuw voor mij. Ik hoop dat de EU deze problemen nog kan oplossen, hoe zou het anders verder moeten?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2010, 12:33
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Van Rompuy's uitleg is duidelijk, ik zou het niet onder de noemer noodkreet durven plaatsen doch is het een sterk signaal naar alle lidstaten van de eurozone hun financiële problemen op te lossen.
Hij geeft echter aan dat hij het volste vertouwen heeft dat het goed gaat komen maar dit is dan misschien weer een fout signaal naar de landen die in de problemen zitten. Hoe moeten zij deze uitspraak interpreteren. Als je kijkt naar het tekort van Griekenland, dat nog groter blijkt te zijn dan vooraf gedacht is de uitspraak van Van Rompuy wat fout geplaatst.

Dat Spanje en Portugal genoemd worden is dan ook geen verrassing, zij zaten vorig jaar al met de problemen in verband met hun begrotingstekort. Zij hebben dringend een boost nodig in hun economie.

Een laatste puntje gaat niet zozeer over het artikel maar wel over de plaats waar dit artikel staat. Waarom bij de wereld en niet bij Europa? Dit lijkt mij toch een zeer goed artikel om bij Europa - politiek te plaatsen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.