actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2010, 08:58
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Oppositieleidster Aung San Suu Kyi vrij

In Myanmar heeft het militaire regime oppositieleidster Aung San Suu Kyi (65) vandaag vrijgelaten. De Nobelprijswinnares heeft van de laatste 21 jaar vijftien onder huisarrest doorgebracht. Haar straf is vandaag afgelopen. Ze heeft haar aanhangers opgeroepen om ‘samen te werken aan de toekomst van het land’.




De voorbije dagen deden geruchten de ronde dat de Myanmarese oppositieleidster zou worden vrijgelaten. Zaterdag is haar het vrijlatingsdocument voorgelezen. Na ondertekening kon ze haar woning in Yangon als een vrij persoon verlaten. De strenge bewaking en hekken aan het huis werden opgegeven. Duizenden sympathisanten verzamelden zich voor haar huis en juichten en zongen toen een lachende Suu Kyi, in traditionele kledij en met een bloem in haar haar, bij de toegangspoorten van het complex waar ze woont verscheen.

Aung San Suu Kyi nodigde de mensen ook uit om naar haar te komen luisteren zondag op haar partijzetel. Door het gejoel van de bijeengetroepte medestanders, konden haar woorden bijna niet worden verstaan. 'Als we samenwerken, dan kunnen we ons doel bereiken. We hebben veel te doen', zei ze.

Aung San Suu Kyi vecht al sinds eind de jaren '80 voor democratie in Myanmar. In 1990 won haar partij van de verkiezingen, maar die uitslag werd niet erkend. Sindsdien heeft ze bijna voortdurend in de gevangenis gezeten of onder huisarrest gestaan. In 1991 heeft ze de Nobelprijs voor de Vrede gekregen.

De laatste sanctie kwam in 2009. Ze had een veiligheidswet gebroken door een Amerikaan twee dagen in haar woning te ontvangen. Ze kreeg opnieuw 18 maanden huisarrest. Dat arrest liep zaterdag af.

Haar vrijlating komt een week na verkiezingen die de junta ruimschoots won, maar die door critici een farce worden genoemd, bedoeld om de macht van de generaals te consolideren.

'Een van mijn helden'

Wereldleiders en mensenrechtenorganisaties hebben met vreugde gereageerd op de vrijlating. De Amerikaanse president Barack Obama noemde haar 'een van mijn helden'. ‘Of Aung San Suu Kyi gevangenzit in haar huis of in de gevangenis, doet niets af aan het feit dat zij, en de politieke oppositie die ze vertegenwoordigt, systematisch de mond is gesnoerd, wordt opgesloten en aan wie elke mogelijkheid om aan het politieke proces deel te nemen wordt ontzegd’, zei hij in een verklaring.

Het is echter onwaarschijnlijk dat de generaals zullen toestaan dat Suu Kyi, die in het verleden enorme hoeveelheden mensen op de been kon brengen, actief en in het openbaar haar doel -democratie in Myanmar- nastreeft.

Suu Kyi is van plan haar partij te helpen om de aantijgingen van verkiezingsfraude te onderzoeken, aldus Nyan Win, advocaat en woordvoerder voor de Nationale Liga voor Democratie (NLD) is. De NLD is, hoewel verboden als politieke partij, mateloos populair als sociale beweging.

Vrijlating zonder voorwaarden

De vrijlating van de Myanmarese opposante Aung San Suu Kyi houdt geen voorwaarden in. Aung San Suu Kyi kan dus van een volledige vrijheid genieten, en dat voor het eerst sinds het begin van haar huisarrest in 2003.

De officiële televisieomroep in Myanmar laat ondertussen weten dat de Nobelprijswinnares is vrijgelaten wegens goed gedrag. Ze heeft 'amnestie gekregen voor haar volledige straf', luidt het.

Zoon geen visum

Haar zoon Kim Aris, die in Groot-Brittannië woont, hoopt zijn moeder voor het eerst in tien jaar weer te zien. Hij kreeg van de junta geen visum om haar te bezoeken. De overleden man van Suu Kyi, de Britse wetenschapper Michael Aris, voedde hun zonen op in Groot-Brittannië. Zoon Alexander Aris woont in de Verenigde Staten.

Michael Aris overleed in 1999 op 53-jarige leeftijd aan kanker. In de drie jaar voor zijn dood werden visumaanvragen geen enkele keer gehonoreerd, zodat hij zijn vrouw niet meer kon bezoeken. Suu Kyi had Myanmar kunnen verlaten om haar familie te zien, maar ze besloot dat niet te doen uit angst dat de junta haar het land niet meer in zou laten.


Bron: De Standaard, zondag 14 november 2010

Mening: Ik vind het super dat deze vrouw terug vrij is. Dat merk je ook aan de inwoners van het land. Het wordt tijd dat het land serieus bestuurd wordt en niet met het slechte beleid van nu verder moet. Het is toch onbegrijpelijk dat een mens gestraft wordt voor een meningsuiting. Iedereen moet kunnen spreken. Ik hoop dat de democratie zal ontstaan in Myanmar. Ook zal het land beter betrokken worden bij de wereld. Deze vrouw won alvorens de verkiezingen met als doel haar bevolking uit de sociale en economische toestand te halen. Is het nu het moment om de Junta te straffen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2010, 15:51
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Aung San Suu Kyi roept Myanmar op tot eenheid
Aung San Suu Kyi (65), de gisteren vrijgelaten Myanmarese opposante, heeft vandaag haar eerste publieke optreden gegeven na meer dan zeven jaar huisarrest. Op de hoofdzetel van haar partij Nationale Liga voor Democratie (NLD) zei ze voor duizenden uitzinnige aanhangers dat ze "wil werken met alle democratische krachten". "We moeten samenwerken", verklaarde ze.

"Ik voel geen enkele rancune tegenover diegenen die mij vastgehouden hebben. Ik geloof in de rechten van de mens en de rechtspraak", sprak Aung San Suu Kyi in Rangoon.

"Democratie", zo verwees ze naar haar jarenlange opgelegde stilzwijgen, "dat is de vrijheid van meningsuiting". Over haar verdere plannen zei ze het volgende: "Ik heb de energie van de mensen nodig. Ik wil de stem van het volk horen en daarna zullen we beslissen wat we zullen doen".

Het valt nog af te wachten of democratische eenheid in Myanmar meer dan alleen maar ijdele hoop kan zijn. De NLD boycotte vorige zondag de eerste verkiezingen in 20 jaar in Myanmar, maar verschillende kaderleden van de partij scheurden zich af om met een andere partij toch deel te kunnen nemen.

De komende weken zal duidelijk moeten worden of met de vrijlating van de winnares van de Nobelprijs voor de Vrede deze verdeeldheid overstegen zal kunnen worden.

Ondertussen heeft de advocaat van Aung San Suu Kyi nogmaals bevestigd dat haar vrijlating onvoorwaardelijk is. Daarmee is dus definitief een einde gekomen aan een huisarrest dat in 2003 begon. (afp/adb)

Bron: De Morgen, 14/11/10, 09u05: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...t-eenheid.dhtml

Mening: Ik ben ook blij dat deze vrouw na zovele jaren huisarrest eindelijk terug vrijgekomen is. Het is enorm moedig van haar om na deze lange opsluiting geen rancuneuze gevoelens te hebben tegenover de mensen van het militaire regime, die haar hebben opgesloten. Ondanks alle tegenslagen blijft ze verder vechten. Er zijn sterke mensen als haar nodig om in Myanmar de democratie en daarmee alle rechten van de mens door te laten breken. Haar aanhang blijkt nog altijd groot te zijn. Hopelijk is haar vrijlating een voorbode voor een goede toekomst en brengt ze niet enkel ijdele hoop mee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.