actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2010, 00:38
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Saudische koning nodigt Iraakse kemphanen uit

Koning Abdullah van Saudi-Arabië heeft de Iraakse president Jalal Talabani en de leiders van de grote Iraakse partijen uitgenodigd voor gesprekken in Ryadh. Abdullah probeert een uitweg uit de politieke impasse te zoeken die is ontstaan na de verkiezingen van ruim 7 maanden geleden.

Die parlementsverkiezingen werden verrassend gewonnen door een coalitie rond oud-premier Iyad Allawi, die het sjiitische blok rond premier Nouri Al-Maliki nipt versloeg. Geen van beiden slaagde er echter in om voldoende politieke steun te krijgen om een regering te vormen, waardoor de politieke impasse totaal lijkt.

In een verklaring zegt de Saudische koning dat Irak zich op een kruispunt in de geschiedenis bevindt. Hij roept de politieke rivalen ook op om hun "lelijke sektarische wapens" neer te leggen.

Het Saudische initiatief wordt gunstig onthaald door Iyad Allawi, die de steun geniet van de Iraakse soennieten. Overigens wordt het eveneens soennitische Saudi-Arabië in de regio beschouwd als bondgenoot van Allawi. Riyadh wantrouwt de Iraakse premier Al-Maliki en verdenkt hem ervan onder een hoedje te spelen met het sjiitische Iran.

Mijn mening:
Ik vind dit toch wel een beetje een absurde situatie. Je moet toch met een bijzonder diepgeworteld probleem zitten dat er zelfs buitenlandse hulp nodig is. Ik aanzie het ook als een soort van vernedering voor de binnenlandse politiek. Ik zou het erg vernederend vinden voor de Belgische politiek mocht bijvoorbeeld koningin Beatrix van Nederland onze koning, Elio Di Rupo en Bart De Wever zou uitnodigen om een uitweg te zoeken uit de politieke impasse in ons land. Ik hoop dat het in ons land niet zo ver zal komen ...

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...1030_Saudi_Irak
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.