actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd August 2010, 14:41
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation VS wordt derdewereldland

VS wordt derdewereldland


Volgens Der Spiegel, Duitslands grootste en invloedrijkste weekblad, verdwijnt de Amerikaanse middenklasse langzaam maar zeker en lopen de Verenigde Staten het gevaar een derdewereldland te worden.



American Dream wordt nachtmerrie

Der Spiegel oordeelt dat als gevolg van de wereldwijde financiële crisis de middenklasse in de VS van de kaart geveegd zal worden. Volgens het artikel beginnen steeds meer Amerikanen te beseffen dat de American Dream een nachtmerrie is geworden: de jobmarkt krimpt zienderogen, lonen stagneren al decennialang en de ongelijkheid tussen sociale klassen neemt dramatisch toe.


Werkloosheidsgraad: 17 procent

Meer dan een jaar na het officiële einde van de recessie blijft de werkloosheidsgraad boven de 9,5 procent. Maar dat is slechts het officiële cijfer. Voeg er de mensen bij die niet meer naar werk zoeken, of zij die overleven met een parttimejob waarmee ze slechts enkele honderden dollar per maand verdienen en van hun spaargeld moeten leven, dan loopt de werkelijke werkloosheidsgraad op tot 17 procent.


Te weinig eten

In zijn jaarlijks rapport waarschuwt het landbouwministerie tevens dat de "voedselonzekerheid" toeneemt en dat 50 miljoen Amerikanen vorig jaar onvoldoende voedsel konden kopen om gezond te blijven. Een op acht Amerikaanse volwassenen en één op vier kinderen overleven dankzij voedselbonnen van de overheid. Dat zijn waanzinnige cijfers voor de rijkste natie ter wereld.


Derdewereldland

Vorige week lanceerde de leidinggevende online columniste Arianna Huffington de apocalyptische waarschuwing dat "Amerika op weg is een derdewereldland te worden". In een recent coververhaal onder de titel 'So Long, Middle Class' somde de New York Post 25 statistieken op die aantonen dat "de middenklasse systematisch weggevaagd wordt".


Blog DM, 22-08-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2010, 14:10
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Dit zijn allemaal zeer zorgwekkende cijfers, maar om dan meteen te titelen "VS is op weg om een derdewereldland te worden" vind ik een beetje overdreven.
Maar toch wil ik hier nog een kleine bemerking bij maken. Wat volgt er dan nog na de VS? Wie zal er dan de leidinggevende functie die de VS toch al enkele decennia met zich meedraagt overnemen?

Een tweede opmerking die ik maak is hoe sterk staan wij een jaar na de recessie.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2010, 15:22
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Meer zekerheid geven?

Ik vind dat dat Toon wel gelijk heeft over de keuze van de titel. Waarschijnlijk ook met de bedoeling om vele mensen dit artikel te laten lezen. Ikzelf heb mij er eigenlijk ook aan laten vangen.

Het eerste dat in mij op kwam was; dat kan toch niet?, Is dit niet wat drastisch? De cijfers zijn inderdaad niet bepaald goed, maar elk land herstelt op zijn eigen tempo van een crisis. Aangezien de VS zo'n goede zekerheid als België niet heeft, zijn er ook meer potentiële slachtoffers. Deze mensen kunnen immers niet op zo'n opvang rekenen als wij, soms is een kleine tegenslag daar al genoeg.
Ik wil hier wel even bij zeggen dat ons systeem uiteraard ook zijn voor- en nadelen heeft.

Dat de VS een derdewereldland gaat worden, zie ik ook niet meteen gebeuren. Wel, zullen ze misschien eens na moeten denken over een sociale zekerheid, waardoor iedereen toch een vangnet heeft na een al dan niet kleine tegenslag. Een sociale zekerheid zoals bij ons, waarbij je bijna de helft van je loon afgeeft, is niet volgens mij nu ook niet nodig.
Dit zou en groot verschil kunnen zijn voor vele mensen, ook met zijn voor- en nadelen natuurlijk. Dit meteen grootschalig aanpakken, zal misschien niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar ze kunnen wel binnen de familie het geld dat ze samen kunnen missen, opsparen om andere familieleden die het nodig zouden hebben te helpen. Als dit 'systeem' aanslaat, kan men dit stilletjes aan verder uit beginnen bouwen.

Mijn mening
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd October 2010, 19:06
Georges Georges is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 31
Of de stelling overdreven is of niet, durf ik niet goed te zeggen. Maar ik zou de ernst van de situatie niet onderschatten. Niet dat ik een VS-expert ben, maar mensen die in de VS geweest zijn en vertellen over hun ervaringen daar, benadrukken vaak hoeveel armoede ze daar gezien hebben die ze niet verwacht hadden. Wij hebben grotendeels een vertekend beeld van de VS, een Hollywoodbeeld. Wij beelden ons de VS in realiteit in zoals we ze in de (meeste) films zien, waarin uiteraard het schrijnende aantal arme mensen geminimaliseerd wordt. Maar dat de kloof tussen arm en rijk al decennia lang onherroepelijk verder en verder uitdijt, daar kijkt niemand meer van op. Inmiddels is de situatie wellicht zodanig geëscaleerd dat experts aan de alarmbel trekken om de mensen nogmaals te waarschuwen. Wat ben je als machtigste en meest invloedrijke land ter wereld, als je je eigen volk niet eens kan verzorgen? Dan mogen wij op ons landje toch trots zijn, met (één van) (?) de beste gezondheidszorgsystemen ter wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.