actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2009, 16:40
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Obama erkent controverse bij ontvangst Nobelprijs voor de Vrede

Obama erkent controverse bij ontvangst Nobelprijs voor de Vrede

De Amerikaanse president Barack Obama heeft in de Noorse hoofdstad Oslo de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst genomen. "Ik aanvaard deze prijs met dankbaarheid en nederigheid."
In zijn aanvaardingsspeech zei Obama dat wat hij tot nu toe bereikt heeft nog niet zoveel voorstelt in vergelijking met eerdere winnaars van de Nobelprijs voor de Vrede. "Ik ben me bewust van de controverse die is ontstaan door uw genereuze beslissing om mij deze prijs toe te kennen. Dat ligt ten dele aan het feit dat ik nog maar aan het begin van mijn taak in de wereld sta en niet aan het einde."

Strenge maatregelen
In zijn toespraak zei Obama dat oorlog soms gerechtvaardigd is ''vooral om humanitaire redenen'' en riep op tot strenge maatregelen tegen landen die de internationale wetgeving schenden, zoals Iran en Noord-Korea.

Obama is in Oslo samen met zijn vrouw Michelle. Vanochtend ondertekende hij het Nobelprijsboek waarin de handtekeningen staan van alle voorgaande winnaars.

Speciaal voor Obama is de ceremonie ingekort tot één dag. Normaal duurt een nobelprijsviering drie dagen. Obama zal niet met de Noorse koninklijke familie lunchen en hij zal het land verlaten nadat hij de prijs heeft ontvangen. Dat lokt in Noorwegen heel wat kritiek uit.

Moeder Teresa
Kritiek was er ook in oktober toen het Nobelprijscomité de prijs voor de Vrede toekende aan Obama, een president, nog geen jaar in functie, van een land in oorlog met Irak en Afghanistan. Obama zelf zei toen dat hij de prijs nog moet verdienen. Een woordvoerder zei dat het Witte Huis zich ervan bewust is dat de Amerikaanse president nog niet helemaal past in het rijtje waar Nelson Mandela en Moeder Teresa zich bevinden.

Nadat Obama tien dagen geleden besliste om 30.000 extra soldaten naar Afghanistan te sturen, noemde de kritische documentairemaker Michael Moore hem een oorlogspresident.

Ook de andere Nobelprijzen worden vandaag uitgereikt. Het gaat om de prijzen voor economie, literatuur, geneeskunde, chemie en fysica.

bron: www.demorgen.be

Ik kan wel begrijpen dat sommige mensen het moeilijk hebben met het feit dat Obama de Nobelprijs voor de vrede krijgt. Ik ben zelf ook niet echt voorstander van de extra troepen voor Afghanistan, maar begrijp wel dat het voor de VS onmogelijk is om deze oorlog zo snel helemaal te stoppen. Daar ligt volgens mij niet de oplossing. Hem zoals Michael Moore een 'oorlogspresident' noemen vind ik er dus lichtjes over. Obama is en blijft zo ongeveer de machtigste man op aarde dus hij zal altijd tegenstanders blijven hebben, wat hij ook doet. Ik vind wel dat we hem nog wat krediet mogen geven, net omdat hij nog niet lang bezig is. Hij heeft wel goede ideeën, maar moet ook tijd krijgen om die te verwezenlijken. Hij beseft blijkbaar zelf ook wel dat hij nog een lange weg te gaan heeft. Tenslotte vind ik wel dat het feit dat Obama (zwart) verkozen is als president al zo'n positieve boodschap uitstraalt dat hij daarom alleen al deze prijs bijna verdient.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.