actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2014, 07:39
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
‘Vlaamser’ Nederlands geen taboe meer

Als het van het taalgevoel van Vlaamse taalprofessionals afhangt, zouden meer Vlaamse woorden en zinnen tot de Nederlandse standaardtaal moeten behoren. Dat blijkt uit een enquête van De Standaard, Radio 1, de Taalunie en de KU Leuven bij 3.226 Vlamingen voor wie taal een belangrijke rol speelt in het beroepsleven.
Elke deelnemer kreeg 50 zinnen voorgelegd, waarvan 40 met typisch Vlaamse woorden of uitdrukkingen (autostrade, solden, zo’n dagen) en 10 met eerder Noord-Nederlandse gevallen (ergens een hard hoofd in hebben, een occasion, jus d’orange). De vraag die telkens beantwoord moest worden: vindt u deze zin aanvaardbaar in de krant of in het journaal?

‘58 % van de Vlaamse taalprofessionelen heeft niets tegen meer Vlaams in de standaardtaal’, zegt Johan De Schryver, docent Nederlands aan de KU Leuven. ‘Zij accepteren zelfs oude kaskrakers van de anti-gallicismestrijd zoals zich verwachten aan (75 %), wat verwachten moet zijn, en beroep doen op (62,6 %) voor een beroep doen op.

De Schryver pleit ervoor om onze verwachtingen van wat goed Nederlands’ is, bij te stellen. ‘Als zelfs beroepstaalgebruikers op het Noord-Nederlands gebaseerde taalregeltjes negeren , dan is het tijdverlies die nog langer aan te leren in het onderwijs.

Bron: De Standaard, ‘Vlaamser’ Nederlands geen taboe meer, 03/11/'14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141102_01355399

Eigen mening:

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als er meer 'Vlaamsere' woorden in onze standaardtaal zouden komen. Enerzijds gaat het hierbij om woorden die we dagdagelijks gebruiken en die naar mijn mening hun plaatsje verdienen in onze taal. Anderzijds verloedert zo wel een stukje het Nederlands. Toch ben ik voor het 'Vlaamser' maken van onze taal. Een taal evolueert nu eenmaal en dat ik ook wat er momenteel met het Nederlands gebeurt. We mogen ons nog zo blijven vasthouden aan het 'oude' Nederlands en deze willen behouden, maar we moeten hoe dan ook beseffen dat een taal onderhevig is aan allerlei invloeden en dat het zelfs een noodzaak is dat het Nederlands mee evolueert met de tijd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.