actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2013, 10:56
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Met pensioen? Sorry, foutje, u moet nog ruim drie jaar werken

Met pensioen? Sorry, foutje, u moet nog ruim drie jaar werken

BRUSSEL - Het zal u maar gebeuren. U geniet rustig van uw vervroegd pensioen en krijgt vervolgens een brief dat u terug moet komen werken tot... 1 oktober 2016. Jean-Claude Chariot en 17 andere NMBS-werknemers konden hun ogen niet geloven.

‘Alsof ik net overreden ben door een vrachtwagen. Zo voel ik mij', getuigt Jean-Claude Chariot, een 56-jarige onderstationschef bij de NMBS in Namen ontdaan. Op 31 december had hij zijn uniform bij zijn werkgever ingeleverd, een dag later – op 1 januari 2013 – vierde hij het einde van zijn 35-jarige carrière uitgebreid op restaurant met al zijn collega's.

Maar enkele dagen geleden veranderde het leven van deze gelukkige ‘gepensioneerde' in een nachtmerrie. Bijna drie maanden na zijn afscheid, valt er een brief in de bus van de NMBS die hem doodleuk laat weten dat hij terug moet komen werken. En dat voor liefst 42 maanden extra. Nog meer dan drie jaar.

1 oktober 2016

‘Het spoor, dat was voor mij het verleden. Maar nu moet ik op 1 mei 2013 plots opnieuw beginnen werken', legt hij uit in La Meuse . ‘En dat zonder verlof- of compensatiedagen. Die had ik allemaal opgenomen in het vooruitzicht van mijn pensioen', zucht hij.

En dat terwijl de 56-jarige onderstationschef nochtans een officieel document bezit van de NMBS die aangeeft dat op diezelfde datum zijn pensioen net begint. ‘Ik had mij één jaar op voorhand laten informeren. Het is de hr-dienst van de NMBS zelf die mijn pensioendatum heeft berekend en samen met mij de verlofdagen had geregeld in het vooruitzicht van het einde van mijn carrière.'

Maar op de aangetekende brief die Chariot vorige week heeft ontvangen staat nu een andere begindatum van zijn pensioen... 1 oktober 2016! De 56-jarige NMBS-medewerker kon zijn ogen niet geloven. En hij is niet de enige. Navraag leert dat liefst 17 ex-werknemers bij het spoor in dezelfde situatie verkeren.

De oorzaak? De recente pensioenhervorming van minister De Croo, die in december vorig jaar in welbepaalde gevallen het vervroegd pensioen afschafte. ‘Bij de NMBS was er een pensioenregel die bepaalde dat werknemers met een gemengde loopbaan (deels als treinbestuurder of kaartjesknipper bij het rollend personeel, deels als ‘sedentaire' stationschef) per gewerkt jaar op de sporen twee maanden vroeger met pensioen konden gaan. En dat te verminderen vanaf de startleeftijd 60 jaar', verduidelijkt Jean-Pierre Goossens, secretaris bij de spoorvakbond ACOD. ‘Door de pensioenhervorming kan dat nu niet langer. Waardoor er 18 mensen uit pensioen moeten terugkeren'.

De NMBS Holding heeft het over 15 tot 18 werknemers ‘waarvan meneer Chariot helaas een pijnlijk voorbeeld is'. Volgens het staatsbedrijf kan de NMBS wettelijk niet anders. ‘De afschaffing van de regel staat niet in de wet zelf, maar staat wel letterlijk als voorbeeld in het verslag aan de koning over de pensioenhervorming van 21 december. Het was pensioenminister De Croo die het ons desgevraagd zelf bevestigde.'

De NMBS hoopt echter dat De Croo bijdraait. ‘Het is ongehoord dat niet in een overgangsregeling is voorzien. We zullen een brief schrijven aan onze voogdijminister Jean-Pascal Labille (PS), met de vraag om dit probleem aan te kaarten bij minister De Croo.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130403_00528781

Mijn mening:
Ik vind het helemaal niet kunnen dat er mensen uit hun pensioen moeten terugkeren. Dat iedereen langer zal moeten werken tot daar aan toe (daar zullen we ons bij moeten neerleggen), maar dat ze nu ook nog eens mensen die al volop van hun pensioen aan het genieten waren terug laten werken vind ik wel te ver gaan. Als het bij de NMBS de regel was om die personen per gewerkt jaar twee maanden vroeger op pensioen te laten gaan en deze ook al op pensioen waren, vind ik niet dat overheid hen terug kan verplichten om hen te laten werken. Het is duidelijk dat de pensioenhervorming op dat vlak toch niet helemaal op punt staat.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 4th April 2013 om 11:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2013, 23:50
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Ik kan me inbeelden dat dit als een schok moet zijn aangekomen, en allemaal omdat door die pensioenhervorming. Ik begrijp dat de NMBS niet onder deze nieuwe regel onderuit kan en gelukkig blijkt de NMBS achter hun niet meer-gepensioneerden te staan maar de vraag is hoe dit nu kan opgelost worden, als dit wettelijk is kan er niets aan gedaan worden vrees ik. Ik kan me helemaal vinden in de mening van Caroline dat we allemaal langer zullen werken maar om dit met terug werkende kracht toe te passen is absoluut overdreven.
__________________
Kunst is iets wat daar begint, waar het kunnen van de meesten ophoudt. A.O. Weber
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.