actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2014, 07:01
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
Industriële luchtvervuiling kost Europa miljarden

Industriële luchtvervuiling kost Europa miljarden

Industriële luchtvervuiling in de Europese Unie zorgt jaarlijks voor miljarden dollar aan schade. Dat meldt het Europees Milieuagentschap (EEA) dinsdag in een rapport.

Volgens het agentschap beliepen de kosten voor luchtvervuiling en broeikasgassen afkomstig van elektriciteitscentrales, raffinaderijen en staalbedrijven alleen in 2012 al tussen 59 à 189 miljard euro (73 à 234 miljard dollar). De verliezen uiten zich in de vorm van vroegtijdige sterfgevallen, ziekenhuiskosten, verlies van arbeidsdagen, gezondheidsproblemen, schade aan gebouwen en lagere gewasopbrengsten.

De wetenschappers onderzochten in de periode van 2008 tot 2012 in totaal meer dan 14.300 bedrijven. Zo’n 147 bedrijven - of amper 1 procent van het totale aantal - waren goed voor maar liefst de helft van de schade. De analyse toont aan dat deze fabrieken verborgen kosten voor onze gezondheid en het milieu met zich meebrengen', verklaarde Hans Bruyninckx van het EEA. 'Andere sectoren, vooral dan transport en landbouw, dragen ook bij tot de slechte luchtkwaliteit.

Volgens het EEA waren 26 van de 30 'meest schadelijke fabrieken' van 2008 tot 2012 energiecentrales zijn die hoofdzakelijk door steenkool en bruinkool worden aangedreven. De meeste van deze fabrieken zijn gevestigd in Duitsland, Polen, Roemenië en Bulgarije.

Bron: de Standaard, 25/11/14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141125_01394561

Eigen Mening: Het is geen geheim meer dat de industrie op verschillende manieren druk op de aarde en de mensheid zet.
Ik stond zelf er nog niet bij stil dat de industrie in Europa voor gezondheidsproblemen zorgt, ik dacht dat dit enkel het geval was in extreme gevallen zoals in China.
Hoewel ik begrijp dat het moeilijk is om alle fabrieken in Europa groen te maken vind ik wel dat we meer zouden moeten doen om dit te bereiken.
Het feit dat we er jaarlijks grote sommen geld aan verliezen geeft ook een sterke financiële rede om hier in te investeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2014, 08:51
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Ik denk ook dat het de hoogste tijd wordt dat Europa de handen uit de mouwen steekt. We berispen vaak landen als China dat ze erg slecht bezig zijn, maar als we echt eerlijk zijn, dan zijn we zelf niet zo veel beter. Ik denk dat Europa alleen maar op korte termijn kan denken. Ze denken in de winsten van volgend jaar en niet van over 10 jaar.

Investeren in groene energie is niet niks, het is een serieuze financiële inspanning. Deze investering brengt natuurlijk niet direct geld op en dat is waarschijnlijk het grote probleem voor vele bedrijven. Toch zouden ze eens moeten gaan beseffen dat deze investering wel zeer nuttig is op de lange termijn! Dus als we nu zouden investeren, dan plukken we gegarandeerd nog de vruchten van deze investering (zowel financieel en (nog veel belangrijker) ecologisch)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.