actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2014, 09:35
Hanne.S*els Hanne.S*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lille
Posts: 26
Topman Eternit komt in Cassatie vrij, 'Schaam u! Schaam u!'

Topman Eternit komt in Cassatie vrij, 'Schaam u! Schaam u!'

Het Italiaanse hof van Cassatie heeft de gevangenisstraf van 18 jaar vernietigd die was uitgesproken tegen de baas van asbestverwerkend bedrijf Eternit, de Zwitser Stephan Schmidheiny. Nabestaanden van bijna 3.000 slachtoffers van asbestose riepen na afloop van de zitting 'Schaam u! Schaam u!'.


Topman Eternit komt in Cassatie vrij, 'Schaam u! Schaam u!'
Een nabestaande tijdens het proces in eerste aanleg.

De miljardair Stephan Schmidheiny, de voormalige topman van het asbestverwerkende bedrijf Eternit Zwitserland, werd in 2012 veroordeeld tot 16 jaar cel plus 80 miljoen euro schadevergoeding. Hij was schuldig bevonden aan de dood van bijna 3.000 mensen, arbeiders of omwonenden van de fabrieken van Eternit S.pa.a Genua. Die bijna 3.000 mensen zijn ten gevolge van asbest overleden.

Een jaar later werd de straf in beroep verlengd tot 18 jaar, en de schadeloosstelling opgetrokken tot 90 miljoen euro. De uitspraken van 2012 en 2013 werden baanbrekende vonnissen genoemd, hoewel de verdediging het ook had over "een showproces".

'Schuldig, maar...'

Procureur Francesco Iacoviello vroeg nu in Cassatie, onverwachts, een vernietiging van dat vonnis, en het Hof is hem hierin snel gevolgd. Schmidheiny is schuldig aan de hem ten laste gelegde feiten, volgens de procureur, maar aangezien de vestiging in Italië in 1986 was opgedoekt, zijn de feiten verjaard. Schmidheiny, zo betoogde de verdediging, stond aan de basis van een herstructurering bij Eternit die precies tot doel had asbest uit de bedrijfsactiviteiten te weren.

Vele nabestaanden waren tijdens de zitting aanwezig. Ze lieten hun ongenoegen blijken over de uitkomst, en riepen "Schaam u! Schaam u!".

Oorspronkelijk stond tijdens het proces tegen Eternit ook een Belg terecht, de bejaarde Belgische baron Louis de Cartier de Marchienne, die in de jaren 60 het bedrijf Eternit leidde. Hij werd in eerste aanleg ook tot 16 jaar veroordeeld en overleed vooraleer het proces in beroep was afgehandeld. Hij werd 91.

bron: De Knack
19/11/2014

mening: De feiten zijn 'verjaard'. De term 'verjaard' vind ik onbegrijpelijk. Er zijn meer dan 3000 doden te wijten aan zijn bedrijf. Hij is hier in de fout. Maar hij ontglipt het. Hoe kan dit zelfs gebeuren? Ik begrijp al helemaal niet dat hij eerst wel zwaar werd gestraft maar nu valt alles weg. Ik zit in met de familie van de slachtoffers. Het is misschien wel lang geleden maar zij vinden het zeker niet verjaard. Zij dragen de gevolgen van hun verlies nog elke dag mee. Ik kan hier echt niet bij. Ik vind dit een barst in het gerechtssysteem. Niets zou verjaard mogen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2014, 11:44
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Als er iets is dat een maatschappij in de vernieling helpt, is het straffeloosheid. Als iemand die zo'n groot aantal slachtoffers op zijn geweten heeft er op zo'n makkelijke manier vanaf komt, dan verlies je even je geloof in de mensheid.

België kan op dit vlak niet met het vingertje wijzen aangezien wij op vlak van justitie ook situaties voorhebben die doen denken aan de eerste de beste soapserie. Een deel van onze rechtszaken worden zeer traag behandeld. Hierdoor verjaren veel strafbare feiten en bijgevolg worden er mildere straffen uitgesproken omdat de 'redelijke' termijn verlopen is.

Daarnaast is het ook nog zo dat veel straffen die zijn uitgesproken in praktijk niet worden uitgevoerd. Zo las ik in een artikel in Humo dat een man 40 veroordelingen had gekregen voor agressieve verkeersovertredingen. Dit alles was goed voor 29 jaar cel en twee keer levenslang rijverbod. (Niet vergelijkbaar met de man in Italië, maar even ter illustratie.) Maar hij kwam gewoon niet opdagen en bleef vrolijk rondrijden. 13 jaar heeft hij zo kunnen rondrijden zonder dat iemand hem kwam zoeken. Absurdistan, vind ik. Ongelooflijk dat deze pijler van de maatschappij, waar zoveel geld in wordt gestoken, zo inefficiënt kan werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.