actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2015, 15:36
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Kankerinfo beantwoordde al 4.000 vragen

Kankerinfo beantwoordde al 4.000 vragen in zes maanden

Kankerinfo, de nieuwe dienst van de Stichting tegen Kanker, heeft sinds de oprichting in oktober vorig jaar al ongeveer vierduizend vragen beantwoord. ‘Het succes van de dienst schuilt vooral in de bereikbaarheid. Wat je in het ziekenhuis vergat te vragen, kan je onmiddellijk aan Kankerinfo voorleggen, zonder te moeten wachten op een nieuwe afspraak’, zegt de Stichting.

Wie vragen heeft over kanker kan gemakkelijk bij Kankerinfo terecht. De dienst is bereikbaar via het gratis nummer 0800 15 802 of via een webformulier op www.kanker.be/info. Binnen de drie dagen beantwoordt een team van experts, bestaande uit artsen, verpleegkundigen, psychologen en sociaal assistenten, de vraag. Sinds januari kan je er daarnaast ook voor psychologische ondersteuning terecht.

Medische vragen
In de eerste zes maanden heeft Kankerinfo al 4.000 vragen beantwoord, 70 procent daarvan telefonisch en 30 procent via mail. Het grootste deel van de vragen zijn medische vragen over de behandeling (43 procent), gevolgd door psycho-emotionele vragen (27 procent) en vragen over de werking van de Stichting tegen Kanker (14 procent).

‘Vooral patiënten en naasten nemen contact op met Kankerinfo. De dienst is in de eerste plaats een aanvulling op de informatie die iemand ontvangt in het ziekenhuis. Tijdens een consultatie zijn er soms vragen die men niet durft of vergeet te stellen. Andere vragen rijzen pas na de consultatie’, luidt het. ‘Wat Kankerinfo niet doet is het stellen van diagnoses en het geven van behandelingsadviezen. Het spreekt zich evenmin uit over de kwaliteit van ziekenhuizen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150504_01662114

Eigen mening:
Ik ben een enorme voorstander van dit initiatief. Jammer genoeg worden er meer en meer mensen geconfronteerd met deze vreselijke ziekte. Uit eigen omgeving weet ik hoeveel impact de ziekte kan hebben op de patiënt, maar ook op vrienden en familie van de patiënt. Vele mensen worden overdonderd door het nieuws dat ze kanker hebben. Het is dan ook niet ondenkbaar dat je op dat moment verschillende zaken vergeet te vragen. Nadien komen pas de vele vragen, maar om dan nog terug te bellen naar je dokter is vaak een grote stap. Mensen willen zich immers niet aanstellen. Om dan te kunnen bellen of te mailen naar mensen die je dezelfde antwoorden kunnen bieden, is een geruststelling.
Ook voor familie en vrienden kan dit laagdrempelig initiatief een oplossing bieden op vragen. Vaak durf je de patiënt ook niet overladen met vragen, omdat de problemen voor haar/hem al groot genoeg zijn. Ook zij zijn dus met deze actie gebaad.
Kankerinfo mag dan geen diagnose stellen of behandelingsadviezen voorstellen. Toch vraag ik me af of het niet belangrijk is de medische achtergrond van de patiënt te kennen om vragen te kunnen beantwoorden. Mijn enige vraag bij dit initiatief is dan ook of deze infolijn aan deze gegevens kan geraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.