actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2015, 06:59
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Dubbel zoveel huurders hebben recht op huurpremie

Eind 2014 hadden 6.752 personen recht op een huurpremie. Dat zijn er bijna dubbel zoveel als eind 2013 (3.689). Dat blijkt het antwoord van Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) op een vraag van CD&V-parlementslid Valerie Taeldeman. Tegelijk is het bedrag aan uitgekeerde premies gestegen tot 8,8 miljoen euro. Dat is 2,8 miljoen euro meer dan de 6,06 miljoen euro in 2013.

De toename heeft volgens minister Homans onder meer te maken met het feit dat men minder lang op de wachtlijst moet staan om in aanmerking te komen voor een premie. Sinds 1 mei 2014 is die wachttijd verlaagd van vijf naar vier jaar. Op die manier hebben meer mensen recht op de premie.

De Vlaamse huurpremie werd drie jaar geleden ingevoerd. Gezinnen met een laag inkomen die al lang op de wachtlijst staan voor een sociale woning en in een private huurwoning wonen, komen sindsdien in aanmerking voor een maandelijkse huurpremie (van 120 euro per maand + 20 euro per kind). De premie moet gezinnen helpen een woning te vinden op de commerciële markt in afwachting van een sociale woning.


Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150501_01658184 (geraadpleegd op 01/05/2015)
Mening: Ik zal waarschijnlijk tegen de mening van velen ingaan wanneer ik zeg dat ik dit artikel als goed nieuws beschouw. Anderen zullen denken dat er veel te veel geld naar deze mensen gaat, dat het slecht nieuws is dat er dubbel zo veel huurders zijn of dat er misbruik van wordt gemaakt en mensen veel te snel een huurpremie aanvragen. Dit zijn slechts vooronderstellingen die ik formuleer die dit artikel kunnen tegenspreken. Ik vind het echter goed dat mensen minder lang op een wachtlijst moeten staan voor een premie. Er zijn echt mensen die ermee geholpen worden, mensen met kinderen die er niet uit geraken omtrent de vraag 'Waar moeten we heen?'. Een huurpremie en sociale woning is al een stap in de goede richting voor deze mensen. Het is een manier om toch al iets of wat zekerheid te hebben en vooral: een thuis te hebben. Zo kunnen ze stap voor stap hun leven weer oppikken en hun kinderen grootbrengen. Mensen kunnen namelijk snel in armoede vallen door verscheidene redenen, al dan niet hun eigen schuld. Maar dat wil niet zeggen dat deze niet geholpen mogen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.