actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th September 2007, 01:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
We trouwen minder en later

We trouwen minder en later


Er wordt minder getrouwd dan vroeger. Waar er in 1993 nog 54.112 huwelijken werden voltrokken in ons land, waren dat er in 2003 al maar 41.777 meer. Bovendien trouwen mensen ook later dan vroeger. Dat blijkt uit statistische informatie van de federale overheidsdienst Economie.



Op tien jaar tijd is ook het aantal huwelijken tussen twee ongehuwde personen gedaald: van 39.493 naar 26.558. Toch blijven deze huwelijken de meest voorkomende, ze vormen 63,57 procent van alle trouws.

Er vinden alsmaar meer huwelijken plaats tussen twee gescheiden personen, of tussen een gescheiden persoon en een nog ongehuwde persoon. Het aantal huwelijken tussen twee gescheiden mensen steeg van 5.596 tot 5.937, of 14,21 procent van alle huwelijken.

Uit de cijfers blijkt voorts nog dat we alsmaar langer wachten om te trouwen. De gemiddelde leeftijd waarop mannen trouwen, was in 1993 30 jaar en vier maanden. In 2003 was die leeftijd al flink hoger: 34 jaar en twee maanden. Vrouwen trouwen op iets jongere leeftijd, met name op 31 jaar en drie maanden (27 jaar en tien maanden in 1993).


Blog DS, 12-09-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2007, 22:41
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Boechout
Posts: 52
Logisch, niet?

Ik denk dat het logisch is dat we nu veel minder trouwers hebben.
Hier zijn volgens mij verschillende oorzaken voor.
Allereerst denk ik dat het komt doordat de mensen niet meer zo gelovig zijn als nu. Ja, je kan ook gewoon trouwen voor de gemeente, maar dat is niet hetzelfde.
Ten tweede denk ik dat het komt doordat er verandering gekomen is in onze maatschappij.
Vroeger moest je zo snel mogelijk trouwen, zodat je zekerheid had in je leven.
Maar nu verkrijg je geen zekerheid door te trouwen, maar door te studeren, door een diploma te halen en door werk te hebben.
Volgens mij trouwen mensen veel later dan vroeger, omdat ze eerst voor zichzelf zekerheid zoeken op de arbeidsmarkt en dan pas gaan denken aan zich "settelen".
En dan zijn er waarschijnlijk ook mensen bij die denken: "Ach kom, we zijn nu al zo (zo oud misschien?) trouwen hoeft eigenlijk niet meer voor ons".
En is het tegenwoordig ook niet goedkoper om niet te trouwen dan wel?
Dat weet ik nu niet zeker, maar hebben ze mij toch wijsgemaakt...

Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2007, 08:53
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Even de laatste cijfers meegeven:
(statbel.fgov.be)
Sinds 2002 gaat het aantal trouwers terug omhoog en wat het aantal scheiding betreft, bleef dit cijfer de laatste jaren redelijk stabiel.

Toch denk ik dat dit een tijdelijke heropleving. Ik heb wel geen glazen bol, maar ik verwacht toch dat het aantal huwelijken in dit land nog drastisch gaat verlagen. Zeker nu ook de overheid nieuwe samenlevingscontracten heeft doorgevoerd. Deze contracten maken het mogelijk om geen benadeeld statuut meer te hebben t.o.v. getrouwden
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th October 2007, 09:13
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Dit was te verwachten. De mensen zijn niet meer zo geneigd om te trouwen. Het kost handen vol geld, mensen scheiden sneller, mensen gaan langer naar school, mensen werken meer en langer, hebben tijdsdruk op het werk, willen nog een hobby uitvoeren, enzovoort. De mensen kiezen meer en meer voor een carrière, ze kijken meer en meer naar zichzelf. Waarbij trouwen, en ook kinderen, op een latere plaats komt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th October 2007, 12:20
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Ik vind het wel logisch dat er minder mensen zijn die nu gaan trouwen.
Het kost veel geld zo'n huwelijksdag, en veel mensen hebben het er dat niet meer voor over.
De meesten zeggen ook : "Als je mekaar graag ziet, is dat voldoende en dan moet je dat niet op papier te hebben!"
Men spendeert dat geld ook liever aan hun huisje want dit is de laatste tijd heel duur. Ook minder trouwers zijn er omdat men nu de laatste jaren ook sneller gaat scheiden en ze bouwen liever een goede carrière uit. Tegenwoordig houden de mensen er alleen van om te presteren in de maatschappij.

Maar ik vind het wel jammer dat er minder mensen zijn die trouwen, want ik vind het huwelijk (trouwen voor de kerk, het feest,...) wel iets speciaal. Het is een dag die je nooit zult vergeten in je leven, denk ik. Het is een bevestiging voor beide hoe graag je elkaar ziet.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th October 2007, 08:45
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
Logisch

Het is logisch dat mensen minder en later trouwen. Ze denken meer en beter na over trouwen omdat in deze barre tijden toch wel veel mensen een eind zetten achter hun huwelijk. Het aantal scheidingen is sterk gestegen doorheen de jaren en dat schrik toch wel af.
Er zijn dus ook meer mensen die in hun jeugd een scheiding van zijn/haar ouders hebben meegemaakt en die dat zelf nooit zouden willen meemaken.
Ik denk dat het langere wachten een soort van inbouwen van zekerheid brengt. Als je meerdere jaren een koppel bent, ben je zekerder van je relatie en ben je ook zekerder dat deze voor altijd is (of toch tot de dood ons scheid).
Ik denk ook wel dat er meerdere mensen zijn waarbij hun carrière op de eerste plaats komt en die dus het nut nog niet echt inzien om op de eerste plaats voor een goed huwelijk te zorgen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th October 2007, 11:02
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Mensen trouwen inderdaad later

Dit is niet meer dan logisch. Je studeert tot je 18 - 19 jaar op een secundaire school, daarna kan je nog verder studeren op een hogeschool of universiteit. Wanneer je afstudeert ben je rond de 22 - 23 jaar. Dan moet je nog beginnen werken en natuurlijk ook sparen. Bouwen en trouwen kost heel veel geld, dus waarom zou je niet eerst wat sparen vooraleer je gaat trouwen?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 13th October 2007, 12:06
Stefanie De Ceuster Stefanie De Ceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 52
Als ik eerlijk ben zou ik enkel en alleen willen trouwen voor het grote feest, het mooie kleedje en de véééééle cadeau's

Ik denk dat veel mensen vinden dat ze dat 'boterbriefje' niet echt nodig hebben om aan de anderen te laten zien dat zij voor elkaar gekozen hebben.
Zij zijn immers zeker van hun relatie en zeker van de liefde voor elkaar.

Daarom denk ik dat (sommige) mensen die trouwen, juist heel onzeker zijn over hun relatie en dat ze DOOR te trouwen zich zelf gerust willen stellen.

Maaaaaar natuurlijk is dit niet bij iedereen het geval, want als je dan uiteindelijk De stap zet (om welke reden ook), dan zal het ongetwijfelt een dag worden om nooit te vergeten.
En DAT is toch uiteidenlijk de bedoeling hé!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 13th October 2007, 17:20
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Klein typfoutje in de vorige versie.

Ik denk dat het logisch is dat er minder mensen trouwen.
Velen willen eerst een studie voltooien en een succesvolle carièrre opbouwen en dan komt een partner en trouwen vaak op de derde plaats. Of mensen hebben zo'n papiertje niet meer nodig om hun liefde voor elkaar te bewijzen. Bovendien de kostprijs van zo'n huwelijksfeest met alles er op en eraan is enorm hoog. Ik zou liever mijn geld willen investeren in een huis kopen dan in zo'n trouwfeest. Voor mij is samenwonen hetzelfde als trouwen. Volgens mij is het ook zo dat als je getrouwd bent je belastingen een stuk hoger zijn dan als je samenwoont ook dat zou voor mij een enorme motivatie zijn om niet te trouwen. Mensen zijn nu ook veel zelfstandiger en hebben geen huwelijk meer nodig om zekerheid te hebben in hun leven. Vroeger moest men ook eerst trouwen voor men kinderen kon krijgen omdat dat zo hoorde. Nu is dat niet meer het geval. Trouwen is dus vandaag de dag aan het uitsterven en ik zal er zeker geen moeite voor doen om dit tegen te houden.

Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 14th October 2007, 00:00
Levi De Rademaeker Levi De Rademaeker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 58
Je hebt alle tijd van je leven om aan zoiets te starten

Sommige mensen leven graag langer zonder een blok aan hun been.
Getrouwd zijn is niet mis, maar het is wel logisch dat de mensen er nu pas op latere leeftijd aan starten. Voor je aan zoiets begint moet je echt wel zeker zijn van je keuze! Je hebt alle tijd van je leven om aan zoiets te starten.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 16th October 2007, 11:57
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
Trouwen

De mensen trouwen nu veel minder dan vroeger. Ik zou ook veel langer nadenken voor ik zou trouwen. Kijk naar het aantal scheidingen. De mensen krijgen het steeds moeilijker om nog in het huwelijk te geloven.
De mensen trouwen ook veel later. Vroeger trouwden ze al op hun twintigste, nu is dat gewoon onmogelijk. De grootste hoop van de twintig jarigen gaan nog naar school en dan is een huwelijk bijna onmogelijk.

Groetjes, Nathalie
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 16th October 2007, 12:21
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Ik vind het wel jammer dat trouwen uit onze westerse wereld stilletjes aan verdwijnt. Niets is toch mooier en romantischer dan een klassieke trouw in de kerk.
Ik wil zeker nog trouwen. Ik denk dat vrouwen zich op hun trouwdag superspeciaal voelen en waarom de grote liefde niet vieren met een groot feest?

Toch begrijp ik de argumenten om niet te trouwen. Het kost inderdaad een flink pak geld, er kruipt veel tijd en stress in en het is vandaag de dag niet echt meer nodig om bijvoorbeeld zekerheid te hebben in het leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.