actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2012, 09:11
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Thumbs down 82 personeelsleden ontslagen d.m.v. een sms

Sleurs in Balen legt de boeken neer

25/09 KEMPEN De firma Sleurs in Balen heeft maandagavond na de werkuren alle werknemers een sms gestuurd met de mededeling dat zij dinsdag de boeken zouden neerleggen en het faillissement aanvragen.
Dirk Van der Eycken van ACV-Metea ziet daar niet meteen graten in: "Dit is geen sms waarin hun ontslag werd aangekondigd, maar louter een aankondiging van de faling. Bedrijven kunnen heel wat moderne communicatiemiddelen gebruiken, en dit is beter dan de volgende dag voor een gesloten poort te staan."

Serge Seret van BBTK Regio Kempen vindt de sms geen menswaardige manier van aankondigen: "Men zou bijvoorbeeld de werknemers kunnen laten komen en een uitleg geven over de te volgen procedure."

Door het faillissement zullen de werknemers voor hun ontslagvergoeding een beroep moeten doen op het Fonds Sluiting Ondernemingen. Dat dekt ontslagvergoedingen tot 25.000 euro. "Voor een aantal bedienden met een lange staat van dienst zal dat inderdaad niet voldoende zijn", zegt Van der Eycken, "maar het merendeel van de mensen zal wel een complete ontslagvergoeding ontvangen".

Bij Sleurs werkten tot voor kort bijna honderd personeelsleden. Door de slechte financiële situatie waren er al enkele bedienden ontslagen. Nu werkten er nog 17 bedienden en 65 arbeiders.
De rechtbank van koophandel heeft ondertussen de daling uitgesproken.

Toon Verheijen, Belga

Bron: http://www.gva.be/regio-kempen/sleu...oeken-neer.aspx

Mijn mening:
Ontslagen worden is sowieso al een pijnlijke zaak. Maar ontslagen worden na een hele dag je best te doen om het bedrijf te redden is nog pijnlijker. Daar komt dan nog eens bovenop dat dit gebeurt door een ordinaire sms. Gsm en sms zijn handige media, maar niet om een ontslag aan te kondigen. Ik vind het ergens wel zwak dat ze niet het lef hebben om de mensen het persoonlijk te vertellen of om een telefoontje te laten.
Stel je voor dat je een sms aankrijgt, meestal verwacht je dan goed nieuws. Als je dan leest dat je op straat staat, dat je jouw job verliest... Ik denk dat het aanvoelt als een mokerslag in je gezicht. Des te meer omdat het, door gebruik van dit medium, eens zo onverwacht komt.
Persoonlijk vind ik dat metaalbedrijf Sleurs dit handiger had kunnen aanpakken, menswaardiger.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2012, 15:30
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Ja, je kan ontslagen worden per sms

Een sms. Je denkt dat je lief je nog even slaapwel wenst. Nee … het is je baas die meldt dat je morgen niet meer moet komen werken. Kan je ontslagen worden met zo ‘n onnozel gsm-berichtje?

Is ontslag per sms toegelaten?

Ja, de wet schrijft niet voor hoe een werkgever iemand moet ontslaan. Het kan dus schriftelijk, mondeling, met een fax, een videoboodschap … en dus ook met een sms.

Tactvol is anders natuurlijk, maar het gebeurt wel degelijk. Vorig jaar volgde een staking bij een autobusbedrijf dat werkt voor De Lijn, nadat een werknemer per sms was ontslagen.

Moet je daarna nog komen werken?

Na een ontslag moet je in principe nog een opzegtermijn presteren. Als de werkgever wil dat je die dagen ook effectief komt werken, moet hij je ontslag meedelen per aangetekende brief (of betekenen via een deurwaardersexploot, maar dat is geen courante praktijk).

Bij een ontslag per sms ben je daarentegen onmiddellijk vrijgesteld van arbeidsprestaties. De werkgever is bovendien verplicht je een opzegvergoeding uit te betalen die minstens gelijk is aan het loon dat je zou verdiend hebben tijdens de opzegtermijn.

Kan een sms ook bij ontslag op staande voet?

Een ontslag op staande voet gaat onmiddellijk in zonder opzegvergoeding of –termijn. Dit kan alleen bij een zware fout, de zogenaamde “dringende reden”.

Een sms volstaat hiervoor niet. Binnen de 3 werkdagen na dit berichtje moet je een aangetekende brief of een deurwaardersexploot ontvangen met de reden(en) voor het ontslag. Anders is het ontslag om dringende reden niet geldig.

Bron: www.jobat.be
Ik vind het schandalig en tegelijk erg grappig dat mensen ontslagen worden met een sms. Het idee alleen al wekt bij mij zo'n gevoel van gebrek aan respect op dat het inderdaad bijna grappig wordt. Wanneer je je werknemers, op deze manier gaat afdanken, stel ik me de vraag hoe zij behandeld werden tijdens hun loopbaan bij het bedrijf. Dat Sleurs dan nog de pretentie heeft om deze werkwijze goed te praten gaat er helemaal over. Misschien is het tijd dat er WEL een wet komt die zegt hoe iemand kan ontslagen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.