actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2012, 12:01
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Opgelet, mama's in spe: antidepressiva schaden je baby

Duizenden zwangere vrouwen die antidepressiva gebruiken, brengen hun ongeboren kinderen in gevaar. Hoewel die pillen vaak voorgeschreven worden, verhogen ze drastisch de kans op een miskraam, premature geboorte, autisme en een levensbedreigende hoge bloeddruk.

De wetenschappers van de Harvard University geloven dat te veel vrouwen deze antidepressiva nemen tijdens hun zwangerschap, omdat hun huisarts zich niet bewust is van de gevaren.

Serotonine
Het onderzoeksteam focuste zich op de complicaties van een bepaalde groep medicijnen: de selectieve serotonine-heropnameremmers (SSRI's), waaronder ook prozac en seroxat. Die behandelen depressies door een boost te geven aan het serotoninegehalte in je brein, het zogenoemde 'happy hormoon'.

De wetenschappers denken dat die serotonine echter ook in de baarmoeder terechtkomt, waar het de ontwikkeling van het brein, de longen, het hart en het spijsverteringssysteem van de foetus schaadt.

Risico
Uit de analyse van meer dan 100 bestaande studies bleek namelijk dat vrouwen die deze antidepressiva namen zo'n 17 procent meer kans hadden op een miskraam. Ze verdubbelden ook het risico op pre-eclampsie, een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap, wat fataal kan zijn.

Bovendien verdubbelen de antidepressiva het risico op een premature geboorte of op de ontwikkeling van autisme. Daarenboven is er een hoger risico dat de baby zal lijden aan hart- en darmproblemen.

Andere opties
Zelfs als je meteen stopt met de pillen als je merkt dat je zwanger bent, kan het al te laat zijn. "De antidepressiva zijn niet veilig voor je foetus. Al willen we daarmee natuurlijk niet zeggen dat elke zwangere vrouw haar medicatie moet weggooien", zegt dr. Domar.

Wat je wel moet doen, is samen met je huisarts of gynaecoloog de andere opties bekijken. "Veel experten bagatelliseren de risico's van de pillen en promoten zelfs het gebruik ervan. Daar moet dringend verandering in komen", besluit dr. Adam Urato van de Tufts University School of Medicine in Boston.

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/38/Kindere...n-je-baby.dhtml

Mening :
Dit artikel vind ik persoonlijk verontrustend. Duizenden vrouwen nemen antidpressiva, bovendien is hun huisarts zich niet bewust van de gevaren. Dit zou een huisarts toch moeten weten? Er zijn zelfs huisartsen die het gebruik van antidepressiva promoten. Ik vind dat hier dringend verandering in moet komen. Ik begrijp niet dat ze dit promoten, als je ziet wat antidepressiva allemaal wel niet kan teweeg brengen. Zo hebben zwangere vrouwen 17% meer kans op een miskraam, ik vind dat dit cijfer toch een doorslag zou moeten zijn om te stoppen met het te gebruiken tijdens de zwangerschap. Hiernaast zijn er nog meerdere complicaties, zoals autisme bijvoorbeeld. Elke vrouw zou hiervan eigenlijk op de hoogte moeten zijn, de artsen moeten hen juist inlichten. Ik vind dat je dit kan vergelijken met het gebruiken van alcohol en sigaretten tijdens de zwangerschap. Het is niet meer dan logisch dat dit gevaarlijk is voor de baby, het komt namelijk in je bloedbaan terecht, dus ook in het lichaam van je baby.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2012, 15:22
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Verontrustend artikel, inderdaad. Veel dokters zouden het promoten. We spreken hier wel over Boston. Uit ervaring weet ik dat het in België nét iets anders is. Gynaecologen en dokters hier gaan na welke medicijnen je slikt en om welke redenen. Zij begeleiden hier zéker goed in en weten wat kan en niet kan. Vrouwen die beslissen om BOM te worden krijgen geen groen licht indien ze antidepressiva nemen. En dienen aan te tonen dat ze deze niet nodig hebben.
Ik begrijp de link met de drank en de sigaretten op vlak van gevaar voor het kind. Ik begrijp echter niet goed hoe je het bekijkt in het licht van zélf de keuze maken. Drank en sigaretten zijn vrij verkrijgbaar terwijl je voor antidepressiva een voorschrift nodig hebt.
Kortom, het hele verhaal is met een korrel zout te nemen. En we moeten er bij in gedachten houden dat het hier gaat over de VS en dat het bij ons dus wel anders is...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.