actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2012, 06:57
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Onze kinderen zitten teveel

Belgische meisjes tussen tien en twaalf jaar zitten dagelijks gemiddeld 8 uur en 31 minuten. Jongens zitten 33 minuten minder, maar volgens Gents onderzoek is dat nog altijd veel te veel.
Ongezonde voeding en weinig beweging maken kinderen dik. Maar ook te veel zitten is nefast voor hun buikomtrek. Een Gentse doctoraatsstudie die deel uitmaakt van een groot Europees project ter preventie van overgewicht, onderzocht het zitgedrag van kinderen tussen tien en twaalf jaar.

In totaal werd het zitgedrag van 686 kinderen in vijf landen gemeten met een accelerometer, een apparaat dat de versnellingen van de heup registreert. Daardoor kwamen wetenschappers voor het eerst exact te weten hoeveel minuten kinderen elke dag zitten.

Belgische meisjes zitten gemiddeld 8 uur en 31 minuten per dag, jongens 7 uur en 58 minuten. ‘Voor de invulling van het zitgedrag zijn we afhankelijk van vragenlijsten uit andere onderzoeken', zegt doctoraatsstudente Maité Verloigne van de afdeling lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen aan de Universiteit Gent. ‘Kinderen zitten op de schoolbanken, voor de tv en voor de computer, maar ze lezen ook zittend en telefoneren zittend met vrienden. Ook in de auto zitten neemt veel tijd in beslag.'

Volgens de onderzoekster is het zitgedrag even belangrijk voor een gezond gewicht als voeding en beweging. ‘Het heeft weinig zin om kinderen aan te zetten om te gaan sporten als ze daarna drie uur in de zetel gaan zitten.'

Ideaal zou zijn dat kinderen evenveel zitten als dat ze licht tot matig bewegen. ‘Die verhouding is op dit moment helemaal zoek. Kinderen zitten zo'n zestig procent van de dag', zegt Maïté Verloigne. ‘Meisjes zitten dagelijks 511 minuten, terwijl ze 286 minuten bewegen. Bij jongens is die verhouding 478 tegenover 331 minuten.'

Hoe kan het zitgedrag bij kinderen worden verminderd? Het aantal tv's in een huishouden is bepalend. Maar uit het onderzoek blijkt dat de rol van de ouders erg belangrijk is. ‘Ouders hebben een voorbeeldfunctie: hoe meer zij zitten, hoe meer ook hun kinderen het doen. Als er meer regels zijn thuis, zitten kinderen minder. Het is belangrijk om niet alleen regels in te stellen over computer en tv-gebruik, maar kinderen ook op andere momenten aan te sporen eens vaker recht te staan.'

Op scholen kunnen leerkrachten minder zitten stimuleren. ‘In lagere scholen blijven leerlingen in hetzelfde klaslokaal, maar leerkrachten kunnen tussen de lessen bewegingstussendoortjes houden', zegt Maité Verloigne. ‘Dat kan in de vorm van een dansje. Maar even rechtstaan en de armen en benen strekken, helpt ook al.'

bron : www. de standaard.be
22 oktober 2012

Eigen mening:

Wanneer er vastgesteld wordt dat kinderen teveel zitten, lijkt mij dit niet zo logisch. Kinderen zitten in de klas wel stil, maar het onderzoek gaat over kinderen tussen tien en twaalf jaar. Na elke twee lesuren hebben zij ook speeltijd, en ik stel toch vast dat er op de speelplaats ook uitbundig kan gespeeld worden. In een dorp, zoals waar ik woon, komen de meeste kinderen met de fiets naar school. De school organiseert hier ook activiteiten om het bewegen aan te moedigen. Als chiro leidster ben ik elke zondagnamiddag met kinderen bezig. Ons programma bestaat altijd uit doe activiteiten, zo komen ravotten en spelletjes spelen in de bossen veel aan bod.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2012, 00:17
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Logisch

Ik vind het persoonlijk enorm logisch dat kinderen tegenwoordig sneller last hebben van obesitas en dat ze te veel zitten.

Vroeger, toen vrouwen nog niet zo carrièregericht waren bleven zij vaak thuis om voor de kinderen te zorgen en dus ook te koken. Ze hadden meer tijd om verse groenten te gebruiken en om een volwaardige en rijke maaltijd te maken. Tegenwoordig zijn vrouwen ook gericht op carrière en dat kan ook omdat de winkels ons voorzien van makkelijke, maar niet altijd even gezonde gerechten. Door voorgekookte zaken en veel houdbaarheidsmiddelen word het vitaminegehalte lager en vaak wordt het kcal-gehalte hoger.

Wat beweging betreft vind ik het absoluut niet verwonderlijk dat kinderen het te weinig doen. Sinds de opkomst van kindvriendelijke technologie hoeven kinderen het huis niet meer uit om sociaal te doen met vrienden want ze hebben Facebook en Msn. En waarom buiten spelen als je met je PlayStation kan spelen?

Ik vind dat ouders moeten proberen om betere maaltijden te voorzien voor hun kind en voor zichzelf en dat ze kinderen moeten motiveren om iets actiefs te doen in plaats van hen dure technologische speeltjes te kopen als bezigheidstherapie. Natuurlijk ben ik zelf nog geen ouder, maar later wil ik wel dat mijn kind, mijn man en ik gezond zullen zijn en als ik daar het een en ander voor moet opofferen, dan doe ik dat met liefde.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2012, 18:10
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Ik kan me ook wel voorstellen dat de jongeren nu veel meer stilzitten dan vroeger. Wanneer je vroeger als kind je vriendjes of vriendinnetjes wilde zien, ging je naar hun huis en dan werd er automatisch gespeeld nu je toch samen was. Tegenwoordig is het veel te gemakkelijk om vanuit je luie zetel contact te houden door een sms’je te sturen of Facebook open te zetten.
Maar volgens mij kan de school ook een oorzaak zijn. Op school zit je vaak erg lang stil. Vroeger kregen de kinderen na schooltijd veel meer tijd om te spelen, omdat de school minder verwachtingen had. Nu krijg je, en vooral vanaf het secundair onderwijs, veel meer huiswerk waardoor je thuis ook nog eens extra stilzit.
Natuurlijk kunnen kinderen wel meer bewegen door met de fiets naar school te gaan zoals Lieselot al vermeldde, dat is al een begin. Ook is het goed dat er zoiets bestaat als de Chiro, scouts of KLJ om kinderen aan te zetten tot beweging aan de hand van spelletjes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.