actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2012, 15:26
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Zet je smartphone uit

Zet je smartphone uit

Volgens dokter Swinnen, stresscoach, zijn de drie belangrijkste factoren op weg naar een burn-out :
• perfectionisme
• het nice people-syndroom (vriendelijk zijn om anderen te plezieren)
• uitstelgedrag (blijft in je hersenen opgeslagen en wordt daar geïnterpreteerd als stress. Uitstelgedrag is zelfsabotage aldus de dokter.)

Het risico op een burn-out wordt ook groter door onze nieuwe communicatiemiddelen. Dokter Swinnen noemt smartphones en tablets foltertuigen. We worden er helemaal door opgeslokt en dat is moorddadig.


Bron: De Standaard van zaterdag 20 en zondag 21 oktober
http://www.standaard.be/krant/tekst...121019_00341503

Mening:
Hebt u het ook zo druk-druk-druk?
We leven al in een gestresseerde maatschappij. Alles moet maar sneller en sneller gaan. Niet iedereen is even stressbestendig. Maar wat betreft tablets en smartphones denk ik dat de dokter weleens gelijk zou kunnen hebben. Indien je ze met mate gebruikt , denk ik dat het geen kwaad kan.
Maar als het op den duur een verslaving wordt, denk ik toch dat je maar beter professionele hulp kan gaan zoeken.
Het is ook zo dat wanneer je ermee begint, het ook niet eindigt.
Je bent al heel de dag naar school geweest of je hebt gewerkt. Dan kom je ’s avonds thuis en moet je nog je mails checken, iets op facebook plaatsen, enz. Het houdt niet op. Je hebt geen seconde rust. Zou men in plaats van op facebook te zitten niet eens beter gaan sporten? Daarmee kan je pas echt ontstressen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2012, 17:04
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Zet je smartphone uit

Wanneer ik het artikel lees ben ik het enerzijds eens met Ilse. Doordat we voortdurend in contact zijn met anderen door middel van smartphone's, tablets en computers moet alles sneller gaan. Dit heeft als gevolg dat mensen stress krijgen en na verloop van tijd blokkeren. Daarom raad ik iedereen aan om een aantal keer per jaar al je technologische stuff een dag achterwege laat en nadenkt over waar je precies mee bezig bent. Zo voorkom je burn-outs zoals in het artikel aangegeven. Over het checken van mails ben ik het niet helemaal eens met Ilse. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook meerdere malen per dag mijn mail check. Niet omdat ik er verslaafd aan ben, maar omwille van het feit dat onze maatschappij verwacht dat we altijd en overal antwoorden. Kijk gewoon al maar naar onze school K.H. Kempen (aka Thomas More). Wanneer een docent zondag een mail stuurt in verband met een lokaalwisseling de dag erna, wordt er van jou verwacht dat je dit maandag weet. De maatschappij is dit zo gewoon dat je niet anders kan. Je moet gewoon mee! Ik vermoed dat dit in de toekomst niet anders gaat worden, daarom is het belangrijk dat je af en toe een reflectiemoment inlast en jezelf de vraag stelt: waar ben ik mee bezig? Wat is mijn doel?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2012, 19:42
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Het is toch net doordat er zoveel van ons verwacht wordt op vlak van constante communicatie / bereikbaarheid dat tablets/smartphones en dergelijke dit gemakkelijker maken? Het is nu eenmaal zo dat de tijden veranderen, en terwijl vroeger alles nog via brief gebeurde moeten we ons nu maar allemaal aanpassen aan hoe het nu is; mét moderne technologie.
Het is inderdaad waar dat het eens af en toe 'deugd' kan doen om alles achterwege te laten, maar on the other hand kom je dan soms wel eens thuis van een weekendje/uitstapje waar je even onbereikbaar was, en staat je inbox propvol. Dat ontstressen is dan wel voor niks geweest, geloof ik!
Het is volgens mij gewoonweg van cruciaal belang dat je jezelf goed in de gaten kan houden op vlak van technologiegebruik. Het gebruik van onze nieuwe moderne snufjes is toch bijna een must, maar als het AL je vrije tijd begint op te slokken, moet je toch wel dringend op zoek gaan naar andere bezigheden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.