actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2015, 22:06
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Wie gaat aan de haal met de Nobelprijs literatuur?

Wie gaat aan de haal met de Nobelprijs literatuur?

Vandaag wordt de Nobelprijs voor de literatuur uitgereikt. Al jaren tracht het Britse gokkantoor Ladbrokes in te schatten wie de Nobelprijs in de wacht zal slepen, dit jaar zien de kansen er goed uit voor Svetlana Aleksijevitsj. Zelfs Cees Nooteboom komt - op plaats 13 - in het lijstje voor. Maar dat is geen sinecure, we weten zelfs niet wie de genomineerden zijn.

Volgens het Britse gokkantoor Ladbrokes gaat de Nobelprijs voor de literatuur dit jaar naar Svetlana Aleksijevitsj, de Wit-Russische onderzoeksjournaliste van wie vorig jaar Het einde van de rode mens bij De Bezige Bij verscheen. Ze werd al meerdere keren getipt, maar dit keer maakt ze het meeste kans. Als we Ladbrokes mogen geloven tenminste, want de laureaat van een Nobelprijs voorspellen is allesbehalve een sinecure.

Zoals The New Yorker schreef: ‘Voor voetbal en paardenrennen is er een hele reeks data te analyseren: de voorgaande resultaten van de deelnemer, zijn blessures, de weersvoorspelling. Maar de selectie van de Nobelprijs staat erom bekend moeilijk inschatbaar te zijn.’ Niet in het minst omdat de lijst met genomineerden niet bekend is.

Dit jaar werden 259 voorstellen gedaan, waaruit 198 genomineerden gekozen werden door het Nobelprijscomité. Van hen kwamen er 36 voor het eerst in de lijst voor. In april werd dat aantal naar een twintigtal teruggevoerd, in mei bleven er nog vijf over, die door de leden van de Academie deze zomer gelezen en beoordeeld worden.

Een vrouw aan het hoofd
De Nobelprijs voor de literatuur wordt sinds 1901 uitgereikt door de Zweedse Academie, die sinds 1786 bestaat. Aan het hoofd van de Academie staat dit jaar, voor het eerst in zijn geschiedenis, een vrouw: de 53-jarige Zweedse literatuurwetenschapster Sara Danius, die nog maar sinds 2013 lid is van ‘de Achttien’.

Cees Nooteboom
In de lijst van Ladbrokes staan onder meer de Japanse schrijver Haruki Murakami, de Amerikaan Philip Roth, de Keniaan Ngugi Wa Thiong’o en Don DeLillo. Maar ook Cees Nooteboom, Amos Oz, Bob Dylan, Cormac McCarthy, Milan Kundera, Thomas Pynchon en Ian McEwan maken kans.
Tot nog toe wonnen al 13 vrouwen een Nobelprijs - en 94 mannen. Als het dit jaar een vrouw wordt, zou het, behalve Aleksijevitsj ook Anne Carson, Lydia Davis of Joan Didion kunnen zijn. Al blijft het, zoals gezegd, vooral nattevingerwerk.

Vandaag weten we omstreeks 13 uur wie de Franse schrijver Patrick Modiano opvolgt. Volg de uitreiking hier.

Bron: DS 08/07/2015

Dit kan misschien voor sommigen eerder als ‘boecht’ bekeken worden, maar voor mij is dit toch wel een belangrijke gebeurtenis. Wie deze prijs wint is niet zo zeer van belang, maar hoe het leven van de winnaar plots positief veranderd vind ik aan ander verhaal. Omdat ik zelf graag bezig ben met theaterteksten en gedichten ben ik ook wel geïnteresseerd in dit soort prijzen. Het spijtige aan deze prijs vind ik dat in de geschiedenis vooral door mannen is gewoon, zoals de meeste prijzen. Of dit nu te maken heeft met het schrijftalent van mannen betwijfel ik, maar iedereen zijn eigen overtuiging.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.