actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2015, 10:07
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Amerikaanse politie schiet zwarte man in rolstoel dood

Er is in de Verenigde Staten opnieuw opschudding ontstaan over de dood van een zwarte man. Die zat in een rolstoel en werd eerder deze week doodgeschoten door de politie. Er bestaan amateurbeelden van de schietpartij, die op het internet veel boze reacties uitlokken. Het gerecht is een onderzoek gestart.
De feiten speelden zich af in Wilmington (Delaware), in het oosten van de VS. Het slachtoffer, de 28-jarige Jeremy McDole die tien jaar geleden verlamd raakte bij een schietpartij, werd woensdag doodgeschoten door de politie. Op de videobeelden is te zien hoe verschillende agenten de man omsingelen en roepen dat hij zijn wapen moet laten vallen en zijn handen in de lucht moet steken. Maar het is niet duidelijk of de man effectief een wapen vasthoudt. Zijn familie betwist dat. Plots weerklinken meerdere schoten en bengelt de man levenloos in zijn rolstoel.

De politie beweert dat ze een oproep kreeg over een gewapende man in een rolstoel, die zichzelf verwondde. De baas van de lokale politie beklemtoonde op een persconferentie dat McDole weigerde te gehoorzamen aan de oproep van de agenten om zijn handen in de lucht te steken. Er werd geschoten toen de man zijn wapen trok, aldus de politiechef.

Maar volgens de moeder van het slachtoffer was hij helemaal niet gewapend en ook niet gevaarlijk. "Zijn handen lagen op zijn knieën toen er op hem geschoten werd", beweert ze op basis van de videobeelden.

In de VS ontstaat er regelmatig opschudding over het al dan niet gebruik van overmatig politiegeweld tegen de zwarte bevolking. In het verleden ontstonden al rellen na enkele spraakmakende zaken.

Bron :
HLN - 27/09/2015 - redactie
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten..._content=nieuws

Eigen mening :
Ik vind het nog al drastisch om meteen de man dood te schieten wanneer hij het commando niet opvolgt. Uiteraard is het woord tegen woord. Het woord van de moeder van het slachtoffer en de politie die een oproep hadden gekregen. Ik vind niet dat je mag afgaan op huidskleur om zomaar meteen in actie te schieten. Wat in dit geval letterlijk en figuurlijk bekeken kan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th September 2015, 10:37
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Het belangrijkste aan dit bericht is niet dat een zwarte man is doodgeschoten door de politie, maar dat de Amerikaanse politie weer iemand heeft doodgeschoten. Ik heb de beelden gezien en de man lijkt inderdaad niets verkeerd te doen. Waarom de politie dus heeft geschoten is mij een raadsel.

Ik begrijp zeker dat in gevaarlijke situaties de politie moet schieten, maar moet dat dan ook met echte kogels? Een loodjesgeweer, losse flodders of beter een stroomstootwapen zijn toch ook effectief zonder dodelijk te zijn?

Mijn mening is dat de Amerikaanse politie veel te vaak te hardhandig ingrijpt. Ze hebben echt een probleem. Het feit dat het om een zwarte man gaat is volgens mij bijzaak. Ik denk dat de politie ook vaak blanke mensen neerschiet. Moest dit niet het geval zijn, en men schiet dus echt sneller op zwarte personen, dan kampt de Amerikaanse politie al met twee problemen.

Maar ja... echt een slim land is Amerika niet op vlak van wapengebruik (en ook op andere vlakken, maar dat past niet bij dit artikel ).
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th September 2015, 12:31
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Amerikaanse politie schiet man dood

Amerika is verschrikkelijk goed in de focus van hun relletjes verleggen naar de verkeerde kwestie. Zoals Daan aanhaalt, is dit het zoveelste voorbeeld van de triggerhappy mentaliteit in Amerika. Ik denk niet dat dit alleen een probleem van de politie is, maar een algemene foute houding tegenover vuurwapens. Wanneer men het houden van een wapen ziet als een basisrecht, een synoniem voor veiligheid en een uiting van vrijheid, kan het niet anders dan dat je een land krijgt waar moord door vuurwapens volledig uit de hand loopt. Amerikanen worden bij wijze van spreken grootgebracht met hun vinger aan de trekker, het is dan ook geen wonder dat er ook tussen de politiediensten een hoop schietgrage cowboys zitten.
Helaas weigert men dit blijkbaar in te zien, en kan je er nu al zeker van zijn dat men dit voorval enkel zal gebruiken(/misbruiken) om er een bij de haren gesleurde racismezaak van te maken. Onze kranten doen in ieder geval al vrolijk mee door de huidskleur van de man mee in de kop te vermelden.
In plaats van dit schrijnende geval van wapenmisbruik te gebruiken om de wapenproblematiek aan te halen, wordt dit een zoveelste 'wellens-nietes'-discussie over een blanke agent die een zwarte man neerschiet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.