actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th August 2015, 21:59
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
VS-staat Connecticut verbiedt de doodstraf

VS-staat Connecticut verbiedt de doodstraf

De kleine Amerikaanse staat Connecticut zal vanaf nu geen doodstraffen meer uitvoeren. Dat geldt ook voor de gevangenen die al veroordeeld zijn. In de VS is er steeds meer verzet tegen de doodstraf.
In 2012 had het parlement van Connecticut al de doodstraf afgeschaft, maar dat gold toen niet voor elf veroordeelden die nog steeds wachtten op hun executie.

Eén van hen stapte toen naar het Hooggerechtshof van Connecticut en hij krijgt nu gelijk, tenminste van vier rechters van de zeven en dus is de doodstraf afgeschaft. De veroordeelde had opgeworpen dat de doodstraf "buitensporig wreed" was.

Het hof is het daar nu mee eens en stelt dat de doodstraf "niet langer te rijmen valt met de hedendaagse waarden en geen enkel strafrechtelijk voordeel aan verbonden is".

Niet dat Connecticut de doodstraf vaak toepast. Sinds 1976 is er één veroordeelde geëxecuteerd. Op de 50 staten van de VS voeren er 31 de doodstraf nog uit. In mei heeft Nebraska die afgeschaft. Dit jaar zijn er 18 veroordeelden terechtgesteld, de helft daarvan in Texas.

Bron: De Redactie (13/08/2015)
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2413763

Mijn mening: Ik vind dat dit een zeer goede beslissing is van de VS-staat. Ik vind dat anno 2015 de doodstraf geen goede manier is van straffen. Ik ben dan zelf ook van mening dat een kwaadaardig persoon meer afziet als hij zijn hele leven in de cel zit, dan als die persoon de doodstraf krijgt. Naar mijn mening is de misdadiger terug een vrij persoon als hij/zij de doodstraf krijgt. Die persoon moet niet een ondragelijk leven leiden of nooit meer wachten tot de dag dat hij/zij nog eens iets positiefs kan meemaken. Ik vind de doodstraf een makkelijke oplossing. Maar ook vind ik de doodstraf niet correct. Ik vind dit een ethische kwestie omdat het vast hangt met de waarden en normen waar een land, staat of persoon voor staat. Persoonlijk heb ik andere waarden en normen en vind ik het zeker positief als een land of staat dit verbied.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th August 2015, 11:29
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Connecticut verbiedt doodstraf

De mening van Celine komt overeen met mijn mening. Als je bij iemand de doodstraf uitvoert heeft hij/zij snel zijn straf 'uitgezeten'. Hij/Zij is er op die manier snel vanaf. Een misdadiger kan het leven van verschillende families verwoesten en ik begrijp wel dat deze families (zeker als het gaat om moord of poging tot moord) het gerechtvaardigd vinden om de dader eveneens te doden. Een gevangenisstraf is zwaar en daardoor zal de dader (hopelijk) nadenken over zijn daden en de gevolgen ervan. Er zullen altijd mensen zijn die blijven hervallen, maar elke persoon die van gedrag verandert is er weer eentje waar we niet bang voor hoeven te zijn.
Alles hangt natuurlijk ook af van de gevangenis zelf. De gevangenissen in Amerika zijn nog echte gevangenissen en daarom hebben gevangenisstraffen daar een grotere impact op hun 'gasten' dan in Europa. Gevangenissen in Europa lijken meer op hotels dan op gevangenissen. Het zou volgens mij niet slecht zijn om wat 'strenger' te zijn in de gevangenissen van Europa. Een straf is een straf omdat iemand iets slechts heeft gedaan dat de maatschappij schaadt. Daarom is het ook belangrijk dat een gevangenis voelt als een straf en niet als een goedkope vakantie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.