actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2012, 21:05
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Leerlingen verplicht om iPad aan te schaffen

Leerlingen verplicht om iPad aan te schaffen

VIDEOFRAGMENT

Bron:
De Morgen
Link naar videofragment

Mening:

Ik zie het nut er niet echt van in en ik denk dat dit op lange termijn negatief zal uitdraaien. Aanvankelijk zal men leerlingen wel actiever bij de les kunnen betrekken en zullen zij meer interesse tonen, maar als het nieuwe er eenmaal af is… Uiteindelijk zal dit volgens mij enkel voor afleiding zorgen. Ik ben dan ook eens benieuwd hoelang het zal duren voordat leerlingen tijdens de les “Angry Birds” of andere spelletjes gaan spelen. Meldingen van gestolen en beschadigde iPads gaan ook niet lang op zich laten wachten. In vrijwel elke school staat in het reglement dat je dure spullen zoals mp3-spelers en gsm’s thuis moet laten, maar hier zou men iedereen wel met een peperdure iPad laten rondlopen?! Ik ben wel een voorstander van het gebruik van technologie in een klaslokaal, en dan voornamelijk in hogescholen en universiteiten, maar men kan betere alternatieven zoeken i.p.v. één van de duurste tablets op de huidige markt. Beide scholen beweren wel dat de kostprijs van een schooljaar uiteindelijk niet veel zal verschillen van de huidige prijs omwille van de lagere drukkosten, maar dat wil ik eerst wel eens zien... Waarom kiezen ze trouwens niet voor een laptop of netbook? Tegenwoordig heeft iedereen thuis wel ééntje staan en je komt er ongetwijfeld goedkoper mee uit.

Het maken van notities is voor mij één van de belangrijkste manieren om leerstof te structureren en te kunnen leren. Daarnaast werk ik zelf helemaal niet graag voor lange tijd op een computer. Geef mij dan maar een ouderwetse cursus, handboek en balpen. Ik ben dan ook zeer blij dat laptops op de KHK nog niet zo ingeburgerd zijn. Toen ik in Antwerpen studeerde was dit wel anders…

Of je nu een voor- of tegenstander bent, uiteindelijk kan je nog steeds zelf kiezen naar welke school je kind zal gaan en is er dus niets om je druk over te maken. Maar ik denk wel dat dergelijke situaties in de toekomst meer regel dan uitzondering zullen worden.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 1st March 2012 om 21:16.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd March 2012, 09:13
J.Verwerft's Avatar
J.Verwerft J.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Noorderwijk
Posts: 36
RE: Leerlingen verplicht om iPad aan te schaffen

Ik ben het eens met de argumentatie van Niels. Tenslotte hebben wij laatst met de International Days een redevoering van mr. Arnolds gekregen omtrent het gebruik van Smartphones, Tablets, ... op school. Ik ben geen ultieme voorstander hiervan.
Er zijn zoveel verschillende bronnen die leerlingen kunnen gebruiken om informatie te verschaffen en die later hoogstwaarschijnlijk niet meer gerespecteerd zullen worden.
Ik heb een voorgevoel dat een overmatig gebruik van technologie gaat zorgen voor een demotiverend educatief systeem. De leerlingen hebben alle vormen van informatie binnen handbereik, wat de uitdaging van het opzoeken zal wegnemen. De motivatie die leerlingen vinden in het zelfstandig kunnen werken en de moeite die ze hebben gestoken in hun onderzoek zal langzaamaan verwateren en verdwijnen.
__________________
"Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, but Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad."
Jens Verwerft ©
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd March 2012, 11:19
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ook ik ben geen voorstander van alle high-tech snufjes op het gebied van onderwijs. Ik vind het ook een serieuze kost voor de leerlingen zelf. Tegenwoordig wordt papier en dergelijke ook al duurder, dat klopt, maar het blijft altijd wel goedkoper voor de leerlingen zelf. Dan spreek ik nog niet over de lichamelijke klachten. Altijd voorovergebogen boven die iPad hangen. Ik vraag mij ook af in hoeverre zulke toestellen voor dynamisch onderwijs kunnen zorgen. Gisteren nog had ik hierover een gesprek met mijn stagementor. Als je op je bord noteert, kan je antwoorden van je leerlingen mee verwerken. Op de computer en in PowerPointslides gaat dit meteen een statisch karakter geven aan je les, waardoor je moeite hebt met afwijkingen en ga je proberen je leerlingen hier naartoe te sturen. Dat tast het initiatief van de leerlingen uiteraard ook aan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd March 2012, 12:43
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Te veel is niet goed en te weinig is ook niet goed. Het verplicht aanschaffen vind ik dus een beetje overdreven. Wanneer de school de mogelijkheid ziet in hun budget om een Ipad aan te schaffen, vind ik dit zeker een pluspunt. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van al die elektronische snufjes maar wanneer we naar de evolutie in onze maatschappij kijken, zien we steeds meer technologisch snufjes tevoorschijn komen. De school heeft een taak om leerlingen in de maatschappij te integreren waardoor dit ook vereist zal worden.
De leerlingen tijdens elke les een Ipad laten gebruiken zoals in het filmpje vind ik dan weer te ver gaan. De leerlingen moeten afwisseling krijgen van de verschillende mogelijkheden. De leerling moet als een compleet persoon uit zijn onderwijsloopbaan komen waar ook de Ipad in de toekomst misschien een deel van is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd March 2012, 15:16
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Dit vind ik ook persoonlijk te ver gaan. Op deze manier gaan de leerlingen niet meer opletten en het schrijven van de leerlingen gaat hierdoor ook achteruit. ik merk dit nu al op stage dat vele leerlingen al dialectische woorden schrijven, omdat ze meer en meer gebruik maken van een computer. Laat staan dat ze via een ipad. Dan gaat hun schrijf vermogen helemaal achteruit. Daarom ben ik anti tegen dit voorstel.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd March 2012, 16:39
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik vind het een beetje schandalig dat hier altijd over een "IPad" wordt gepraat. Heeft de school het misschien op een akkoordje gegooid met Apple ofzo? Als men toch tablets op een nuttige manier wil gebruiken op school zijn er heus wel andere alternatieven dan een Ipad van €500(!!). Hoe kan men trouwens verzekeren dat het niet meer gaat kosten? Je gaat mij niet vertellen dat handboeken en een grafisch rekenmachine meer kosten dan een IPad. Op veel scholen kan je trouwens handboeken tweedehands kopen of huren. Gaat dit ook lukken met IPads? Lijkt me sterk.
Daar komt dan nog bovenop dat die dingen na ongeveer 1 jaar hopeloos verouderd zijn. Handboeken gaan door de band iets langer mee.
Conclusie: Tablets in de klas? Ja, als ze procesbevorderend werken. Dit lijkt echter meer op een reclamecampagne voor Apple en daar zeg ik neen tegen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th March 2012, 09:29
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik ben het gedeeltelijk eens met de meningen van de anderen. Al ben ik ook op sommige vlakken tegen de meningen van anderen.
Om te beginnen wil ik het hebben over het akkoordje met Apple. Ik moet eerlijk toegeven, wij hebben zelf een iPad in huis en ook een andere tablet van Samsung. Er is wel degelijk verschil. Je mag gerust gaan vergelijken: de iPad komt er altijd beter uit! Het is ook gewoon zo dat er voor de iPad de meeste apps zijn en deze gewoon het duidelijkste zijn. Ik ben het er wel mee eens dat een boek gewoon nog steeds langer meegaat en dit op termijn nog de beste oplossing is.
Ik kan ook goed begrijpen dat ze in de les wiskunde een iPad gemakkelijk vinden. Het is inderdaad mogelijk om een duidelijk rekentoestel te installeren en duidelijke grafieken te maken. Maar voor bijvoorbeeld de les Nederlands lijkt het mij een overbodige luxe. Het is namelijk niet gemakkelijk om echt stukken tekst te verwerken met de iPad, dan is een gewone computer zeker zo gemakkelijk. Ik vind het ook niet handig om stukken tekst te verwerken op zo'n schermpje. Ik lees nog steeds het liefst op papier!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.