actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 17:44
S*fie.Verstrepen S*fie.Verstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Wiekevorst
Posts: 28
Aantal Vlaamse Erasmusstudenten neemt nog steeds toe

In het academiejaar 2011-2012 hebben een recordaantal van 4.001 Vlaamse studenten geparticipeerd aan het Erasmus-uitwisselingsprogramma. Dat blijkt uit het antwoord van Onderwijsminister Pascal Smet op een schriftelijke vraag van Jos De Meyer (CD&V).


Sinds het academiejaar 2001-2002 toen er 2.728 studenten deelnamen is het aantal Erasmusstudenten bijna continu aangegroeid. In 2008-2009 (3.243) werd voor het eerst de kaap van de 3.000 gehaald. Het aandeel Erasmusstudenten op het totaal aantal afgestudeerden (professionele bachelors en masters) van hetzelfde academiejaar steeg sinds 2001-2002 van 8,5 tot 10,6 procent in 2011-2012.

Van de 4.001 Erasmusstudenten in 2011-2012 waren er 2.254 afkomstig van hogescholen en 1.747 van universiteiten. De top-3 van landen voor een SMS (mobiliteit voor studies) tijdens het academiejaar 2011-2012 was Spanje, Frankrijk en Duitsland. Voor de SMP’s (mobiliteit voor stages) is dat Frankrijk, het VK en Nederland.

Het zijn vooral studenten uit de sociale wetenschappen, handelswetenschappen en rechten die deelnemen aan het Erasmusprogramma. Humane wetenschappen en kunsten zijn oververtegenwoordigd, terwijl lerarenopleidingen, natuurwetenschappen en wiskunde, en gezondheid en welzijn ondervertegenwoordigd zijn.

Bron: De standaard online 22/10 , www.ond.vlaanderen.be
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131022_00803589
http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws...ijs-cijfers.htm

Mening: Aangezien we zelf in een school zitten waar aan internationalisering gedaan wordt, trok dit artikel mijn aandacht. Als je weet dat er dit jaar globaal genomen ongeveer 225.000 studenten zijn inschreven in het hoger onderwijs. Dan vind ik persoonlijk dat de cijfers binnen de internationalisering vrij laag liggen. Daar schrik ik wel van. Maar het aandeel stijgt. Wat ik een positief feit vind. Ik vind namelijk dat zo'n internationalisering alleen maar een verrijking kan zijn voor je opleiding. Ook jammer te lezen dat de lerarenopleiding binnen de uitwisselingsprogramma's ondervertegenwoordigd zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.