actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2015, 19:45
Chloë.v*nmingeroet Chloë.v*nmingeroet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Turnhout
Posts: 22
Belgen zijn de gelukkigste werknemers ter wereld

Misschien vertrek je na een deugddoend weekend met lood in de schoenen terug naar je werk, maar eigenlijk ben je als Belg een van de gelukkigste werknemers op aarde. Dat blijkt uit de Britse 'Global Workforce Happiness Index', waarop wij Belgen het best scoren, voor Noorwegen en Costa Rica. De ongelukkigste werknemers ter wereld zijn de Marokkanen, Nigerianen en Japanners.

De 'Global Workforce Happiness Index' rangschikt landen op basis van het geluk en de loyaliteit van hun beroepsbevolking. Het Zweedse 'Universum', experts in employer branding, onderzocht 250.000 werknemers in 55 verschillende markten en stelde een rangschikking op op basis van factoren als tevredenheid met de huidige job, loyaliteit van de werknemers en de waarschijnlijkheid dat werknemers hun werkgever aan iemand aanraden.

België laat met een score van 33,42 alle landen achter zich, gevolgd door Noorwegen en Costa Rica. Ook Denemarken (4), Zuid-Afrika (5) en Oostenrijk (6) doen het niet slecht. Onderaan bengelen Marokko, Nigeria en Japan.

Niet geïnteresseerd in andere job

Volgens Tom Verbeke, hoofd International HR bij CommScope, zijn de Belgen minder geïnteresseerd in een zoektocht naar een andere job en zijn ze relatief tevreden met hun job. "Onder invloed van meer concurrentie, veranderende waarden en verwachtingen en een geglobaliseerde markt, zal het voor bedrijven een uitdaging zijn om talent te behouden", aldus Verbeke.

Het onderzoek moet bedrijven helpen zich te verbeteren. "Meer en meer bedrijven proberen factoren als loon en demografie te analyseren om te begrijpen waarom sommige mensen minder geëngageerd zijn dan anderen", zegt Josh Bersin van Deloitte Consulting.

Het onderzoek voorspelt dat werknemers in de toekomst meer zullen veranderen van job. In 2018 zullen tegenover 2012 49 miljoen meer werknemers veranderen van werkgever.

Eigen mening: Als belg denken meer en meer dat het moeilijker is om aan een job ter geraken. Eens we een job hebben is het een job dat we als persoon heel graag doen, zonder twijfel. We hebben uiteindelijk voldoende keuze om een job te kiezen dat we graag doen omdat er heel veel verschillende jobs bestaan. Wat betreft de lonen hoeft men in België ook niet te klagen denk ik. België staat er goed voor met niet zoveel armoede! Mensen worden goed uitbetaald, andere iets minder maar je hoort steeds dat mensen die in financiële problemen zitten vaak worden geholpen. Zo krijg je dan iedereen gelukkig.

Bron: De Morgen
30/11/2015
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2015, 20:24
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Belgen gelukkigste werknemers ter wereld?

De mening van Chloë vind ik persoonlijk een beetje te rooskleurig. Toen ik het artikel las, wist ik eigenlijk niet wat ik van het artikel kon verwachten. De gemiddelde Belg is helemaal niet gelukkig met de werkomstandigheden, maar toen ik het artikel las, begreep ik het wel. Mensen die werken, doen meestal het werk dat ze graag doen. Niet iedereen, maar velen wel. De desbetreffende job is misschien niet altijd de eerste keuze, maar als de sfeer op de werkvloer goed is, zijn mensen ook al gelukkig op het werk. Of dit artikel 100% betrouwbaar is betwijfel ik, want ik kan mij moeilijk voorstellen dat Belgen DE gelukkigste werknemers ter wereld zijn. De Belgische werknemers zitten vol met stress en zijn blij als ze eens een dagje geen stress hoeven te ervaren. Wat wel zo is, is dat Belgen snel tevreden zijn en dat is volgens mij het verschil met de andere landen in de wereld (die minder snel tevreden zijn en meer eisen stellen).
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2015, 21:48
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Gelukkige werkkrachten

De uitslag van het onderzoek verbaasde me wel een beetje. Uiteraard is het fijn om te horen dat wij de gelukkigste werknemers ter wereld zijn, maar ik vraag me toch af hoe dit onderzoek dan werd afgenomen. De titel 'gelukkigste werknemer' lijkt mij immers redelijk subjectief.

Ik denk dat Tom Verbeke zeker gelijk heeft als hij zegt dat Belgen niet zo geïnteresseerd zijn in een zoektocht naar een andere job en dat ze daardoor ook relatief tevreden zijn met hun huidige job. Een carrièreswitch maken is op eender welke leeftijd een risico, maar vergroot toch naarmate je ouder wordt. Werknemers die werkzekerheid hebben, zullen zich dan ook zo goed mogelijk proberen te vinden in hun job terwijl ze misschien wel stiekem dromen van een andere job die ze liever willen beoefenen.

Soms denk ik dan ook dat wij als Belgen te voorzichtig leven en te hard denken dat we ergens aan vast zitten. Een carrièreswitch maken mag dan niet de meest evidente keuze zijn als je een mooie job hebt, maar als je dagelijks droomt van een andere job lijkt mij dat wel de beste keuze voor jezelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.