actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2015, 10:18
Chloë.v*nmingeroet Chloë.v*nmingeroet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Turnhout
Posts: 22
Hoe élke e-mail 4 gram CO2 uitstoot en andere onverwachte vervuilers

Zelfs de kortste e-mail is, in beperkte mate weliswaar, mede verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde. Elke e-mail stoot een equivalent van ongeveer 4 gram CO2 in de lucht. Ter vergelijking: 65 keer op 'verstuur' klikken, komt qua CO2-uitstoot overeen met het afleggen van 1 kilometer met een gemiddelde auto.
Boosdoeners zijn de broeikasgassen die vrijkomen om computers, servers en routers te laten draaien én om die toestellen te fabriceren.

Een e-mail met een grote bijlage doet de uitstoot al snel oplopen naar 50 gram koolstofdioxide. Verstuur je vijf berichten met een zwaar attachment, dan komt dat neer op het verbranden van 120 gram steenkool.

Spammen schaadt het milieu
Een spambericht betekent 0,3 gram CO2-vervuiling, zelfs al wordt het niet geopend. De wereldwijde ecologische voetafdruk van spam is op jaarbasis gelijk aan wat 3,1 miljoen auto's met een verbruik van 7,6 miljard liter benzine op een jaar uitstoten aan broeikasgassen.

Even iets opsnorren op Google? Je doet het beter niet zómaar, want het stoot 0,2 gram CO2 per beurt uit. Op een moderne, ecologische laptop. Op een oud desktopbeest loopt het zelfs op tot 4,5 gram.

Een sms'je? Ook al goed voor 0,014 gram uitstoot van koolstofdioxide.

Papieren zakjes erger dan plastieken
Nog enkele opvallende cijfers. De ecologische voetafdruk van plastieken zakjes is 10 gram CO2-uitstoot. Bij de papieren versie is dat nog vier keer meer.

Een glas flesjeswater heeft 1.150 keer meer uitstoot dan een glas kraantjeswater. Een flesje van een halve liter uit de rekken van de supermarkt is goed voor 160 gram CO2-uitstoot, tegenover 0,14 voor evenveel kraantjeswater.

Cappuccino
En wat dacht je van een grote cappuccino? Lekker, maar wel een ecologische voetafdruk van 235 gram uitstoot aan broeikasgassen. Deels te verklaren door het fokken van de koe die de melk moet leveren. Een kopje zelfgemaakte thee of koffie brengt de uitstoot op 21 gram.

Tv-toestellen zijn grote slokops. Hoe groter het scherm, hoe vervuilender. Twee uur tv-kijken op een 24 inch plasmascherm pompt 440 gram koolstofdioxide in de lucht. Dat is ongeveer evenveel als een auto die 1,6 km rijdt. Doe je hetzelfde op een LCD-scherm van 15 en 32 inch, dan kom je op respectievelijk 68 gram en 176 gram.

Eigen mening: Ik was verschoten toen ik dit artikel las. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat er zoveel CO2-uitstoot is. Zelf niet dat het bestond bij zulke kleine dingen. Wat mij het meeste aansprak was dat van de e-mails. Als je erover nadenkt worden er heel veel mails per dag verstuurd, dan de auto's erbij en zoveel meer. Ongelooflijk hoeveel CO2-uitstoot er is zonder dat wij er aan denken. Niemand staat hier bij stil. Persoonlijk vind ik dit een heel belangrijk artikel zodat iedere persoon hier eens bij stilstaat en dat we dan beter gaan opletten. Alle beetjes helpen als er al zoveel CO2-uitstoot is op zo een kleine voorwerpen.

Bron: Het laatste nieuws
27/11/2015
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.