actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2010, 22:11
Ellen Bolckmans's Avatar
Ellen Bolckmans Ellen Bolckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 65
Pastoor Bellegem dekte seksaffaires toe met kerkgeld

Het gerecht in Kortrijk heeft een onderzoek geopend naar Antoon Vandenhende, de 75-jarige priester in Bellegem. Er zijn aanwijzingen dat de pastoor tot tienduizenden euro's verduisterde om zwijggeld te betalen aan afpersers. Die dreigden ermee zijn seksuele avonturen aan de grote klok te hangen.

Het gerecht kwam de pastoor op het spoor na de aangifte van een diefstal van een kelk uit zijn kerk in december 2008. Opmerkelijk was dat de pastoor pas enkele dagen na de vermeende diefstal het kerkbestuur op de hoogte bracht. De priester en het kerkbestuur riepen via krantenartikels "nuttige tipgevers" op zich te melden. Het relict was voor de geloofsgemeenschap in Bellegem moreel van grote waarde en werd geschat op 8.000 euro.

Oost-Europeanen

Vandenhende kwam korte tijd nadien met een merkwaardig verhaal op de proppen. "De kelk staat te koop in een antiekzaak in Parijs. Oost-Europeanen hebben me dat verteld. Ik kan ze terugkrijgen, maar ik moet daarvoor wel 10.000 euro betalen", beweerde hij. Hij leende geld bij de Dekenale Werken van Kortrijk. De kelk kwam terug, maar was beschadigd.

Nieuwe aangifte
De geestelijke werd in maart 2009 naar eigen zeggen weer slachtoffer van dieven. Hij verklaarde dat ze hadden ingebroken in zijn pastorij en aan de haal gingen met zijn computer en het geld van de collecte voor Broederlijk Delen. In december 2009 meldde hij de diefstal van een een kelk en vier kandelaars. Ook deze diefstal werd door de priester erg laattijdig aangegeven. (belga/kh)

Bron: www.demorgen.be

Persoonlijke bespreking:
Waar gaat het toch allemaal naar toe? Ik heb zonet nog een ongehoorde mening gedaan over een schrijver die zich de rug toekeert naar de kerk, dit komt ook door het pedofilischandaal van de paus. En nu dit... Je zou het spontaan geen ongehoorde mening meer vinden.
Wanneer je zelfs al twee diefstallen gaat verzinnen om het schandaal te dekken vind ik het al ver gekomen. Als je plan dan niet waterdicht is, loop je uiteraard tegen de lamp.

Het lijkt me zeer schokkend dat het incident van een pastoor komt, ik heb het dan vooral op de reden waarom hij het doet. Seksaffaires... Ik zit dan toch met enkele vragen... misbruik? Gewillig? ...??? Ik vind het in het algemeen schandalig.
__________________
...Ell...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.