actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2017, 08:50
Gil.H*ylen Gil.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Westerlo
Posts: 30
Weyts: "Nog te veel ingebakken dat rijden en drinken toch best wel soms even kan

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is geen voorstander van nultolerantie voor alcohol in het verkeer, waar de Oost-Vlaamse provinciegouverneur Jan Briers afgelopen weekend voor pleitte. Weyts wil vooral de hardleerse bestuurders aanpakken, die 0,5 of zelfs 0,8 promille optekenen. "Want in ons land is het nog te veel ingebakken dat het toch best wel soms even kan, vooral bij 40-plussers dan", zei de minister in "De ochtend" op Radio 1.

Afgelopen weekend werd in Oost-Vlaanderen opnieuw een verkeersveilige nacht gehouden, waarbij de politie bestuurders controleerde op onder meer dronken rijden. Van de 5.500 gecontroleerde bestuurders bleken 186 mensen te veel gedronken te hebben, of zo'n 3 procent.

"We blijven altijd boven 3 procent hangen en dat is veel te veel", reageerde de Oost-Vlaamse provinciegouverneur Jan Briers, die nogmaals pleitte voor een nultolerantie voor alcohol in het verkeer. Met andere woorden: een verlaging van de promilledrempel van 0,5 naar 0,0 voor iedereen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is echter terughoudend om zo'n nultolerantie in te voeren. "Het biedt namelijk geen oplossing voor het probleem dat men wil aanpakken", argumenteerde hij in "De ochtend". Volgens Weyts straf je met een nultolerantie al diegenen die vandaag wel onder de drempel blijven en bovendien zal je meer politiecapaciteit moeten inzetten om die nieuwe regel te handhaven. "Waardoor je minder politiecapaciteit overhoudt om de hardleerse bestuurders te vatten."

Want dat is waar Weyts massaal op wil inzetten, die hardleerse bestuurders, veeleer dan voor iedereen de drempel van 0,5 naar 0,0 te verlagen. Volgens Weyts leveren onze omringende landen betere resultaten af door de cultuur die daar heerst. "Bij ons is het ingebakken dat het toch best wel soms even kan, vooral bij 40-plussers. En dat moet er vooral uit." Hoe? Door te sensibiliseren en tegen die hardleerse groep op te treden, meent hij.

Bron: 4/12/2017, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...en-toch-best-w/

Mening: ik vind dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts gelijk heeft. Er is een grenstolerantie voor het gebruikt van alcohol. We moeten ons hier aan houden voor onze veiligheid en dat van anderen. Als je te veel hebt gedronken dan ben je anders en dus is jou rijgedrag ook anders. Je reflexen zijn trager waardoor je meer risico loopt op een ongeval. Het is niet verboden om eens iets te drinken bij jou eten of als je uitgaat. En dan begrijp ik dat mensen eens een aperitiefje drinken of een glaasje wijn bij het eten consumeren. Als er een nultolerantie zou komen dan is dit niet meer mogelijk. Houdt er rekening mee dat te veel te veel is. Voordat je begint te drinken, zorg ervoor dat je afspreekt wie BOB is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2017, 11:19
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Ik ben het eveneens eens met de uitspraak van minister Weyts. Diegene die nu al te veel drinken en rijden, gaan zich niet opeens aanpassen als er nultolerantie wordt gehanteerd. Ik schrik toch wel van de cijfers. Bij elke controle heeft meer dan 3 procent te veel gedronken. Dat toont nog maar eens aan hoe nodig een sensibiliseringscampagne is. Ik zou mensen die betrapt worden op dronken rijden, verplicht laten inzetten in hulpverlenende organisaties. Ik denk dan aan afdelingen waar verkeersslachtoffers geholpen worden, of organisaties als ‘Ouders van verongelukte kinderen’. Zo worden ze geconfronteerd met pijn die door mensen zoals hen veroorzaakt wordt. Ze zien beter in welke gruwelijke gevolgen hun gedrag kan hebben. Deze aanpak werkt volgens mij beter dan boetes uitdelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2017, 13:44
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Ik ben het ergens ook eens met minister Weyts en in het bijzonder ook met Jana. De automobilisten die rijden onder invloed, en dan bedoel ik de zware overtredingen, zullen hun gedrag niet veranderen doordat men beslist om nultolerantie in te voeren. Ze vertonen dit gedrag nu al, en we kunnen niet zeggen dat ze zich hier iets van aantrekken. Dus waarom zouden ze dit wel doen met een aanpassing van de regelgeving? Toch ben ik ergens ook wel voorstander van de nultolerantie. Ik weet namelijk uit ervaring dat bijvoorbeeld 2 biertjes voor de ene persoon een heel ander effect met zich meebrengt dan voor een tweede persoon en dat vind ik zelf moeilijk om in te schatten. Ik vind het persoonlijk te gevaarlijk om te rijden als ik gedronken heb omdat ik misschien niet alert genoeg zou zijn in bepaalde situaties. Ik begrijp wel dat andere mensen hier een andere mening over zouden hebben, maar voor mij persoonlijk vind ik het niet erg als ik geen alcohol kan drinken wanneer ik met de auto ben, dus ik zou uit de nieuwe regelgeving geen negatieve gevolgen kunnen halen. Wat ik wel belangrijk vind, is dat de personen met een hoog alcoholpercentage in het bloed voldoende gestraft worden, zoals Jana ook al aangeeft. Op deze manier worden zijn erop attent gemaakt dat dit absoluut niet meer kan. Ik vind het hier in dit artikel een dubbeltje op zijn kant.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.