actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2017, 09:54
Gil.H*ylen Gil.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Westerlo
Posts: 30
De Wever roept samenscholingsverbod uit na rellen.

De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft zondagavond een plaatselijk samenscholingsverbod van minstens een week afgekondigd in de Brederodewijk ‘om de orde te herstellen en de veiligheid van de Antwerpenaren te waarborgen’. Dat deed hij nadat daar zowel zondag- als vrijdagavond geweld werd gepleegd.

‘Ik veroordeel ten strengste hoe een buitenlands conflict geïmporteerd wordt en het gemak waarmee grote groepen relschoppers denken gebruik te kunnen maken van geweld tegen personen en eigendommen’, zei De Wever. ‘Zij zullen daar niet in slagen en wij zullen daar zeer hard tegen blijven optreden, want dat gedrag staat haaks op de vrijheid van meningsuiting die wij in onze stadsgemeenschap koesteren. Die vrijheid vereist respect voor elkaar. Ongeacht persoonlijke overtuiging of afkomst.’
Aangezien het bij de rellen niet om een ‘marginale minderheid’ gaat, zal de burgemeester ook de Turks-Antwerpse en Koerdisch-Antwerpse gemeenschappen ‘zo snel mogelijk’ aanspreken. ‘Ik zal met hen bekijken hoe zij kunnen bijdragen om aan deze spanningen een einde te stellen.’

Stokken en brandbommen

Ongeveer honderd personen stonden zondag in de vooravond in de Brederodestraat ter hoogte van een café in een dreigende houding, met stokken en staven. De groep wilde amok maken en sprak dreigende taal. Dat de sfeer er erg grimmig was, bewijzen deze amateurbeelden die VTM Nieuws verspreidde (zie video hierboven).
De ordediensten die massaal ter plaats kwamen, werden in de rug aangevallen. Er werd met tafels en stoelen gegooid, waarbij een inspecteur gewond raakte.
Rond 22 uur leek de situatie genormaliseerd, maar even later werd de rust weer verstoord door een groep amokmakers. Ook ditmaal waren ze gewapend met stokken en metalen staven. Ze zouden ook één of meerdere vuurwapens bij zich gehad hebben, en gooiden met brandbommen. Er werd een softgunwapen gevonden.
Een helikopter van de federale politie werd ingezet in een poging om de situatie onder controle te krijgen en er werd na middernacht nog enkele uren gepatrouilleerd in de omgeving. Verschillende groepjes schonden het door De Wever afgekondigde samenscholingsverbod en werden bestuurlijk aangehouden.
Uiteindelijk werden een veertigtal personen bestuurlijk aangehouden en twee personen gerechtelijk. Die twee personen werden opgesloten wegens illegale wapendracht. In totaal raakten vier personen gewond.

Vrijdagavond al problemen

In de omgeving van de Brederodestraat waren vrijdagavond ook al zo’n honderd mensen op de vuist gegaan. De problemen ontstonden toen een bus van de pro-Koerdische partij PKK de buurt van de Brederodestraat, waar veel mensen van Turkse afkomst wonen, passeerde.
Zeven personen raakten toen gewond, onder wie ook een agent.


Bron: De Standaard, 30/10/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171030_03160933

Mening: Ik kan er inkomen dat Bart De Wever een samenscholingsverbod heeft aangekondigd. Sommige mensen, waaronder ik, vinden Antwerpen een toffe stad. Je kan allerlei activiteiten doen om je dag of avond mooi af te sluiten. Als er zo’n rellen zijn waarbij ze geweld tegen personen en eigendommen uitvoeren, krijgen we een andere kijk op Antwerpen vind ik. Daarom ben ik met het verbod akkoord. Zo kan de orde in Antwerpen herstellen en waarborgt Bart De Wever de veiligheid van de Antwerpenaren. Die veiligheid vereist respect voor elkaar. Het uitbundig gedrag is tegenstrijdig met de vrijheid van meningsuiting. Ongeacht persoonlijke overtuigingen of afkomst. Er zijn een hele boel verschillen tussen elkaar. Daarom begrijp ik niet waarom ze de kloof tussen die verschillen nog groter maken door geweld te gebruiken. Aanvaard elkaar zoals we zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.