actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2016, 22:13
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Vlaming eet dubbel zoveel suiker als goed is

Vlaming eet dubbel zoveel suiker als goed is

Denkt u dat uw suikerconsumptie oké is? Dan bent u niet alleen. Volgens een studie van Partena, in samenwerking met iVox, is 52 procent van de Vlamingen ervan overtuigd dat hij niet te veel suiker eet. Toch eten we gemiddeld 17 suikerklontjes per dag. Dubbel zoveel als goed is.

Een van de redenen is dat we niet goed inschatten hoeveel suiker er in welke voeding zit. "De Vlaming is zich te weinig bewust van zijn suikergebruik", zegt Patricia Verstraete, woordvoerder van Partena Ziekenfonds. "Wanneer verschillende producten in een line-up worden geplaatst, herkennen slechts weinigen de grootste suiker-boosdoener."

Uit de studie blijkt ook dat slechts 1 op 3 Vlamingen bewust bezig is met zijn suikergebruik. Vrouwen zijn de beste leerlingen van de klas. Ongeveer de helft van de vrouwen geeft aan af en toe bezig te zijn met haar suikergebruik, terwijl dat bij de mannen 41,8 procent is. 55-plussers geven aan bewuster bezig te zijn met suiker; zij denken ook minder vaak dat ze te veel suiker eten.

Zoet dessert

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan de dagelijkse suikerinname van vrije suikers, zoals toegevoegde suikers, suikers in fruitsappen en honing, te beperken tot minder dan 10 procent van de totale dagelijkse energiebehoefte.

"Het komt erop aan om weloverwogen keuzes te maken", zegt Verstraete. "Een boterham met zoet bij het ontbijt of een klein dessertje na het avondeten bijvoorbeeld, een glaasje fruitsap of een yoghurt met fruit."

Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de Vlaming het makkelijkst afstand zou kunnen doen van frisdrank (45,7 procent) en suiker bij de koffie of thee (17,4 procent). Moeilijker blijkt het om te passen voor een zoet dessert. 26,3 procent van de Vlamingen wil zijn dessert na het avondmaal niet laten staan.

Welk suikertype bent u?

Een te hoge suikerconsumptie kan leiden tot overgewicht, obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. In België heeft 48 procent van de volwassenen overgewicht, 13 procent is obees. Daarom lanceert Partena Ziekenfonds vandaag de bewustmakingscampagne Suiker-reflex.

Op www.suiker-reflex.be kan je een suikertest doen, die werd opgesteld door diëtisten. U kan zich inschrijven op een stappenplan en een suikeruitdaging in groep. Wekelijks krijgt u dan tips en recepten om u te helpen uw suikergedrag aan te passen.

Datum: 18/05/2016
Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/wetenschap/v...ed-is-b14de647/
Eigen mening:
Vandaag kwam dit onderwerp ook aanbod in 'Over eten'. Dit programma op één focust, zoals de titel het al zegt, op eten. Men testte wat de invloed van frisdrank is op onze tanden. Uit de test bleek dat frisdrank duidelijk erosie veroorzaakt binnen ons gebit. Ik denk dat inderdaad veel Vlamingen zich niet echt bewust zijn van hun dagelijkse suikerinname. Suiker wordt door producenten ook vaak op de verpakking beschreven onder een 'schuilnaam'. Een reporter en diëtiste hielden klanten tegen aan de kassa van de supermarkt om de inhoud van hun winkelkarretje te controleren. Uit deze proef bleek dat het inderdaad klopt dat veel mensen niet weten welke voedingsmiddelen allemaal suiker bevatten. Zelfs een simpele chipolata bevat heel wat suiker. Ook het feit dat veel mensen de indruk hebben dat light frisdranken gezonder zijn dan gewone frisdranken, moet verandert worden. Dit klopt deels wel, maar toch bevatten deze light frisdranken eenzelfde PH-waarde als gewone frisdranken die deze erosie in de hand werken. Je kan volgens het artikel dus het best weloverwogen keuzes maken om je suikerinname te beperken omdat dit echt wel veel beter is voor je lichaam.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2016, 11:36
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Vlaming eet dubbel zoveel suiker als goed is

Ik ben geschrokken van dit artikel. Natuurlijk was het te verwachten dat Belgen heel wat suiker eten, dit omdat ons land zo welvarend is en er zo'n grote voedingsmarkt is. Maar dat de Vlaming het dubbele eet aan suiker dan goed is, had ik duidelijk niet verwacht. Ik denk dat het belangrijk is om dit alleen te beseffen. Liefst 48% van de volwassen heeft overgewicht. Dat is praktisch de helft van de bevolking. Volgens mij moeten wij ons beter informeren over wat er eigenlijk juist in onze voeding zit. Dan zouden we zelfbewuster omgaan met suikers in onze voeding. Want dit is een groeiend probleem. Een reden hiervoor kan zijn, dat reclame hier handig op in speelt. Denk maar aan Coca Cola.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2016, 14:01
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Vlaming eet dubbel zoveel suiker als goed is

De WHO voorspelt dat 89 procent van de Belgische vrouwen overgewicht of obesitas zal hebben tegen 2030 (Standaard, 06/05/2016). Overgewicht is dus een groot probleem in België. Ik begrijp dat mensen zich er niet van bewust zijn hoeveel suikers ze opnemen per dag. Veel mensen drinken nog steeds de hele dag door frisdrank. In een blikje cola zitten 10 klontjes suiker. Dan zit je al snel over de grens. Mensen onderschatten ook het aantal suikers in fruit. Fruit eten is gezond, maar zoals alles, met mate. Ik denk dat veel mensen zich hier aan mispakken. Zelf ken ik veel frisdrank-verslaafden, daarom verbaast het me dat mensen eerder frisdrank kunnen laten dan een zoet dessertje. Ik denk dat we mensen meer bewust moeten maken van het aantal suikers in voedingswaren. Dit kan door bijvoorbeeld een tabel in de klas op te hangen als die terug te vinden op volgende website, https://www.google.be/search?q=suik...DGxC9gytkEPM%3A .
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2016, 14:22
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Ik begrijp dat mensen zich niet bewust zijn van hun suikergebruik, maar ik denk wel dat we hier meer aandacht aan moeten besteden. Het is opvallend dat 55-plussers meer bezig zijn met hun suikergebruik, maar het zijn ook vaak de oudere mensen die te kampen hebben met suikerziekte, dus zo vreemd dat is het dan ook niet dat zij meer op hun suikergebruik letten. Op deze manier ga je veel minder suiker eten en is de kans op een te veel aan suikers toch al wat kleiner. Alle kleine beetjes helpen.
Zelf let ik ook niet vaak op mijn suikergebruik, maar door het artikel te lezen denk ik wel dat ik in de toekomst vaker op mijn suikergebruik ga letten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th May 2016, 20:53
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Het gevaar van suiker

De voorgaande reacties kan ik zeker begrijpen. Mij verbaast het weinig dat we te veel suiker eten. Suiker is goedkoop en verslavend. Hoe zou je zelf denken als producent? Mensen die veel suikerrijke producten consumeren moeten steeds meer en meer hebben, anders krijgen ze afkickverschijnselen. Dit lijkt vreemd, maar het is wel zo. Ik heb persoonlijk iemand in de familie dat verslaafd is aan suiker en een afkickprogramma volgt. Zo zie je maar dat alles verslavend kan zijn. Het is daarom belangrijk om een suikerverslaving te voorkomen. Dergelijke artikels zorgen er wel voor dat we alert blijven en kritischer gaan nadenken over onze voedingsgewoontes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.