actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2014, 15:46
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
"Meer groenten? Ze blijven nu al liggen!"

Pascale Naessens doet in haar nieuwste kookboek "Puur eten" een oproep aan consumenten om meer groenten te eisen op restaurant. Maar uit een steekproef van het Eén-programma "Volt" blijkt dat 6 op de 10 restaurants momenteel geen groenten aanbieden als bijgerecht.

"In sommige restaurants krijg je bij een stuk vlees of vis enkel frieten of kroketten", zei Pascale Naessens in "De Inspecteur" op Radio 2. "En als er al groenten op het bord liggen, is het vaak niet meer dan een stuk sla en twee tomaten. Dat zijn groenten waar ik erg ongelukkig van word."

De auteur lanceert daarom een oproep aan consumenten. "Heb geen schroom om in plaats van frieten groenten op je bord te te vragen. Daar heb je recht op."

Om haar oproep af te toetsen, deed "Volt" een rondvraag bij 60 restaurants over het hele land. Conclusie: 6 op de 10 bieden geen groenten aan als bijgerecht en houden het op frieten, kroketten of puree. Die extra’s mag je bovendien meestal gratis bij vragen. In 4 op de 10 staan er wel andere groenten als bijgerecht op de kaart, maar daarvoor moet je dan wel vaak extra betalen. Wel geven bijna alle restaurants aan dat als er iets blijft liggen het vaak de groenten zijn.
"We moeten veel groenten in de vuilnisbak gooien"

"Ik denk omdat er heel erg weinig vraag naar is", zegt David Perez van restaurant De Molen in Genk op Radio 2. "Het gebeurt wel eens dat mensen groenten bij vragen, maar dat is zeldzaam."

"Groenten blijven nu al dikwijls liggen op het bord liggen", vult Marleen Tuerlinckx van het restaurant Labierint in Heverlee aan, "We moeten nu dus veel groenten in de vuilnisbak gooien. Extra groenten als bijgerecht lijkt me dus geen haalbare kaart."

Een restaurant in Hasselt biedt wel extra groenten aan. "Ik vind een evenwichtige combinatie van groenten en vlees of vis wel belangrijk", zegt Lucas Benjamien van restaurant Borrelhuis in Hasselt. "Als je die goed bereidt, zijn groenten lekker en worden groenten wél opgegeten." Het restaurant biedt daarom ook een bijgerecht met andere groenten aan, maar dan wel betalend. "Puree en kroketten zijn ingerekend in de vaste kost van een gerecht, die extra groenten zijn dat niet en daarom moeten we die doorrekenen", zegt de kok van het restaurant.

Bron: De Redactie (29/10/2014)
Eigen mening: Eigenlijk ben ik het er wel mee eens, restaurants zouden meer groenten moeten aanbieden.
Want groenten zijn juist een heel belangrijke bron van voedingsstoffen en zouden we meer moeten eten. Daarnaast snap ik de restaurants ook wel, want het is inderdaad zo dat veel mensen tegenwoordig maar weinig groenten eten en deze dan ook laten liggen als ze op restaurant gaan. Toch vind ik het een troef wanneer restaurants als bijgerecht groenten aanbieden, want als deze goed zijn klaargemaakt ben ik ervan overtuigd dat veel mensen ze toch lusten en zullen opeten.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 29th October 2014 om 15:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th October 2014, 17:08
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik kan me wel vinden in Naessens haar voorstel. Ik ben zelf ook een groot liefhebber van groenten en bestel op restaurant telkens noodgedwongen een volwaardige salade als gerecht aangezien er anders inderdaad belachelijk weinig groentes op je bord liggen. En dat groentes niet bij gevraagd worden is omdat ik er zelf nog nooit bij stilgestaan heb dat dat mogelijk een optie is. Als dat even nadrukkelijk wordt vermeld als dat je frietjes kan bijvragen zul je mij vaak groentes zien bij vragen.
Maar de spijtige vaststelling dat groentes vaak hetgeen zijn dat blijft liggen zie ik in mijn omgeving inderdaad ook wel, zelfs bij mijn vrouw, maar dat is dan weer een geluk voor mij.
Het is niet alleen gezonder, ook het klimaat zou er wel bij varen...

Ik geef les op een hotelschool en als ik daar eens 's middags warm eet valt het me ook daar op hoe weinig groentes je krijgt, terwijl er wel een mooie voedingsdriehoek tegen de muur hangt waarop groentes een prominente plaats hebben.
Zeker in het voedingsonderwijs vind ik het belangrijk dat bij een mooie verdeling (minder vlees in het voordeel van groentes) stilgestaan wordt en dat dat aangemoedigd wordt.
Het nieuwe voorstel om de voedingsdriehoek aan te passen en groentes lager te zetten en zetmeelproducten hoger, zou al een begin kunnen zijn om hier iets in te veranderen. Op dit moment is het vakje van groentjes, hoewel duidelijk aanwezig, in verhouding wel wat klein...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.