actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2014, 15:58
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Te veel brood, groenten en fruit belanden in de vuilnisbak

In Vlaanderen wordt jaarlijks 120.000 ton voedsel verspild. Dat moet blijken uit berekeningen van de werkgroep voedselverlies van de Vlaamse overheid. Per gezin wordt jaarlijks voor 300 euro weggegooid.
Vooral brood, groenten en fruit belanden in de vuilnisbak. We gooien ook jaarlijks ruim 10.000 ton ongeopende verpakkingen met voedsel weg, een vijfde daarvan is nog geschikt voor consumptie.

Enkele producenten- , consumenten- en distributieorganisaties ondertekenen nu een engagement om voedselverspilling tegen te gaan.

Bron: De Redactie

Mening

Jaarlijks wordt er per gezin voor 300 euro voedsel weggegooid. Dat is enorm veel als je weet dat er ongeveer 224.000 gezinnen jaarlijks een beroep doen op voedselhulp. Er moet dringend iets gedaan worden aan overconsumptie en de mentaliteit van de consumenten en ook van de producenten. Er zijn heel veel producten die je nog kan eten na de vervaldatum. Vaak worden er ook producten weggegooid alvorens ze in de winkelrekken liggen, omdat de vorm niet helemaal juist is. Dat is jammer, want deze voedingsmiddelen kan je nog perfect opeten.

Je kan ook één keer per week een „restjesdag” inlassen, zodat alle overschotjes zijn opgegeten en op die manier hoef je niet veel eten weg te gooien.

Bepaalde supermarkten werken met snelverkoop voor producten waarbij de vervaldatum bijna is overschreden. Dat vind ik een zeer goed initiatief. Als extra maatregel kunnen ze ook producten gratis weggeven aan daklozen.

Laatst aangepast door C*arlotte Lodewyckx : 31st March 2014 om 16:13.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2014, 16:04
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Ik ben grote voorstander van een actie tegen voedselverspilling.
Op restaurant laten genoeg mensen liggen wat ze niet opkrijgen en dat verdwijnt in de vuilbak. Een blik soep dat één dag over datum is, wordt vaak de vuilbak in gekieperd terwijl dit nog perfect eetbaar is. Ik denk dat dit wel herkenbaar is voor velen. Mensen kopen vaak te veel eten en koken voor te veel mensen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st March 2014, 18:31
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Ik ben het er zeker mee eens dat er iets aan gedaan moet worden. Het is soms walgelijk om te zien wat er wordt weggegooid. Wanneer de winkels groenten in de afvalbak stoppen, kunnen ze dit misschien even goed wegbrengen naar organisaties die dit kunnen verwerken. Verpakte goederen kunnen even goed nog even bijgehouden worden nadat ze vervallen zijn. Ik vind dat ook 'misvormde' groenten verkocht kunnen worden, het is gewoon zonde om het weg te gooien enkel en alleen omdat ze er niet helemaal hetzelfde uitzien. Er moet dringend iets veranderen, er zijn zoveel mensen die blij zouden zijn met een beetje eten terwijl wij het gewoon allemaal weggooien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.