actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2013, 14:09
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
Gent promoot gratis kraantjeswater in horeca

Gent promoot gratis kraantjeswater in horeca


Gisteren stemde de Gentse gemeenteraad unaniem in met het voorstel van Matthias Storme (N-VA) om gratis kraantjeswater op tafel te stimuleren. De Gentse horeca is minder enthousiast.

‘Niemand wordt verplicht om kraantjeswater op tafel te zetten’, benadrukt schepen voor Middenstand Christophe Peeters (Open VLD). ‘We willen wel een aantal zaken aanzetten om het effectief te doen.’

Gratis kraantjeswater is niets nieuw. In het buitenland krijg je het vaak, in Frankrijk en Italië bijvoorbeeld. Ook sommige Gentse cafés doen het al. Maar lang niet iedereen is overtuigd van het voorstel.

‘Wij gaan dat nooit doen’, zegt Chris Van Den Berge van Café René aan de Recollettenbrug. ‘In Frankrijk krijg je gratis kraantjeswater, maar betaal je 5 euro voor een cola. Onze cola kost 2,10 euro. Wie water wil, moet er voor betalen. Hoe moet ik anders mijn personeel betalen?’

Nochtans is het ook ecologisch gezien een goed idee. Kraantjeswater is altijd beschikbaar en is veel milieuvriendelijker dan flessenwater. Zaakvoerster Stéphanie Lippens, van de Rechtvaardige Rechters op het Sint-Baafsplein, denk dat klanten toch gewoon flessenwater zullen blijven bestellen. ‘Dat vinden ze lekkerder.’ Wanneer de campagne van start gaat, is nog niet duidelijk.

Bron: DS, 25 september 2013

Mening:
Ik vind het niet meer dan normaal dat kraantjeswater gratis te verkrijgen is in de horeca. Water is iets levensnoodzakelijk, wie zijn wij dan om hiervoor geld te vragen? Het is natuurlijk zo dat de horeca ook zijn kost moet verdienen, maar dat doen ze volgens mij ook al op genoeg andere producten. Een goede maatregel dus volgens mij!
__________________
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2013, 15:35
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Ik vind persoonlijk dat de keuze om (kraantjes)water op tafel te zetten volledig bij de cafés en de restaurants zelf zou moeten liggen. Ook al worden zij niet verplicht om water op tafel te zetten, vind ik dit toch nog een vrij grote bemoeienis van het Gentse bestuur en de vernoemde politieke partijen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2013, 17:46
alexandra.moorkens's Avatar
alexandra.moorkens alexandra.moorkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 97
Mens als gewoontedier

In de zuivering van water wordt veel geïnvesteerd door steden, dus ik snap wel dat zij dan ook denken aan het gratis serveren van kraantjeswater in de horeca. Toch denk ik dat hiernaar niet veel vraag gaat zijn. Mensen denken wel dat ze goedkoper willen, maar vaak willen ze toch de smaak behouden die ze gewoon zijn.

Kraantjeswater en flessenwater smaakt verschillend en dit zal sommige klanten al afschrikken en daarom toch naar hun goede, oude merk grijpen. Verder zijn de mensen nog steeds bang, dat er veel slechte stoffen in het kraantjeswater achterblijven. Zo hoor je af en toe in het nieuws, dat mensen uit een bepaalde gemeente geen kraantjeswater mogen gebruiken, omdat er schadelijke stoffen zijn in gevonden en dat het water eerst gezuiverd moet zijn. Denk maar aan het treinongeval in Wetteren, die mensen mochten zeer lang geen kraantjeswater gebruiken en zeker al niet nuttigen. Mensen zijn snel bang en vergeten niet vlug iets dat hun schade zou kunnen berokkenen.

Naast de klanten die misschien niet staan te springen voor kraantjeswater, zie ik ook wel het probleem voor de horecabazen. Zij moeten ook hun waterfacturen betalen en zullen net meer moeten betalen en minder verdienen. Voor hen is er geen voordeel in het ecologische plan van het stadsbestuur. Daarom lijkt het me geen goed idee om dit te verplichten. Ik ben zelf een 'water-snob' en drink niet zomaar elke soort water. Ik proef het verschil tussen de soorten uit de flessen en vind sommige soorten echt niet lekker. Dit zal dan ook wel het geval zijn met het kraantjeswater.
__________________
Als de nacht dan gekomen is, sterft een vlinder van pure droefenis.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th October 2013, 18:57
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik vind het een heel goed idee om gratis kraantjeswater aan te bieden in cafés en vooral in restaurants. Persoonlijk vind ik het logischer om het in restaurants aan te bieden dan op café. Het zou nogal raar zijn als iemand heel de tijd gratis op café kan gaan door heel de tijd kraantjeswater te drinken. Volgens mij zijn er zeker mensen die dit zouden doen, dat zou natuurlijk de ondergang van het café betekenen. Maar op restaurant ga je vaak overvloedig dineren waarbij soms nog een fles wijn of cava geopend wordt. Daardoor vind ik het niet meer dan normaal dat ze dan een kan met fris, gratis kraantjeswater op tafel zetten. Dit zou zeker geapprecieerd worden door de klanten.

Er wordt in dit artikel niets vermeld over kraantjeswater op fuiven. Het staat misschien niet direct vermeld in het artikel maar het is wel iets om over na te denken vind ik. Jongeren willen vaak geen geld besteden aan water op fuiven en nemen dan nog maar eens een biertje. Als het gratis zou zijn, zouden er veel meer jongeren tussen al het bier drinken ook eens een watertje drinken waardoor dit veel beter zou zijn voor de gezondheid.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th October 2013, 02:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Desnoods betalend?

Niks op tegen overigens als ze daar een 'kostprijsbedrag' voor zouden vragen, bv. €2,- voor een gekoelde liter kraantjeswater met twee glazen...
Opgelegd door het stadsbestuur? Twijfel: uit ecologische bezorgdheid te overwegen, maar het geeft me terug het 'zure' gevoel van een overheid die redelijk bemoeizuchtig overkomt, net zoals met het algemeen verbod op roken...
Ik vind dat we onze 'overtuigingskracht' als consument moeten laten gelden door op restaurant een verontwaardigde reactie te kennen te geven na een negatief antwoord op onze vraag naar (desnoods betaald) kraantjeswater. In Frankrijk -vorige vakantie nog ondervonden - behoort het inmiddels tot de 'standaardbediening', bien sympa!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 12th October 2013 om 03:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.