actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2008, 14:57
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Belg verliest vertrouwen in grootbank

Belg verliest vertrouwen in grootbank


Aansluitend bij dit artikel: Banken relativeren vertrouwensbreuk

Het vertrouwen van de Belgen in de grootbanken is geschaad. 56 procent van de Vlamingen en 65 procent van de Walen zeggen in een enquête van het tijdschrift Trends dat de geloofwaardigheid van de Belgische grootbanken Fortis, ING, Dexia en KBC de jongste tijd een flinke knauw gekregen heeft.

De grootbanken zitten de jongste tijd in de hoek waar de klappen vallen. Er klinkt kritiek op de lage intrest op de spaarboekjes. Kritiek die gretig wordt aangewakkerd door kleinere concurrenten die met hogere intrestvoeten klanten proberen te lokken.

Daarnaast is er de internationale kredietcrisis die vanuit de Verenigde Staten is komen overwaaien, en ook in België zijn financiële tol eist. Eenderde van de Belgen vreest dat de Belgische grootbanken door die crisis in ernstige moeilijkheden kunnen geraken. Het Franse schandaal bij de bank Société Général, waar een enkele trader -Jérôme Kerviel- erin geslaagd is om 4,9 miljard te verspelen door risicovolle beleggingen, heeft aangetoond hoe kwetsbaar banken soms kunnen zijn.

Uit de enquête van Trends blijkt nu dat bij 56procent van de Vlamingen het vertrouwen in hun bank is aangetast. In Wallonië is de toestand nog dramatischer. Daar zegt 63procent van de mensen dat ze de jongste tijd minder vertrouwen hebben in hun bank.

De Belgen zijn ervan overtuigd dat zij zullen moeten opdraaien voor de financiële problemen van de banken. 72 procent van de bijna 2.000 ondervraagden is ervan overtuigd dat de grootbanken hogere kosten zullen aanrekenen aan hun klanten om hun verlies zo te compenseren.

Opvallend is dat de klanten massaal wegtrekken bij de grootbanken. Een kwart van de ondervraagden zegt dat ze de voorbije maanden een groot deel van hun spaargeld overgeheveld hebben naar kleinere banken, op zoek naar meer intrest.



Steven De Bock


Commentaar:

Ik ben zelf ook overgeschakeld van KBC naar Rabobank wat betreft mijn spaargeld. Het is immers zo dat een internetbank als rabobank sowieso 4% interest geeft vanaf de dag dat je geld op je spaarrekening zet. Dit is in vergelijking met andere banken enorm veel! Misschien een aanrader dus voor mensen die met hun spaargeld voorlopig nog bij de grote banken zitten. Wat de andere aspecten betreft weet ik niet veel af van banken, maar op de beurs doen ze het in ieder geval ook niet goed dus waarschijnlijk zal dat niet echt een aanrader zijn op dit moment.
Wat misschien wel gezegd mag worden: " Onlangs verscheen er een artikel waarin het gevaar van internetbanken werd toegelicht."
Voorlopig heb ik hier nog geen last van gehad maar blijkbaar zijn er redelijk wat voorvallen gekend waarbij je tijdens het internet banken gehackt kan worden en bijgevold veel geld kan verliezen. Vooral in Nederland was dit reeds een aantal keren het geval. Ik denk nu niet dat het nodig is om angstig te worden, maar geregeld eens goed controleren lijkt me wel nodig!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2008, 14:58
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
Bronvermelding

www.standaard.be donderdag 13 maart 2008
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2008, 15:57
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Persoonlijk loop ik ook niet zo heel hoog op met grootbanken. De intresten die ze geven zijn immers vrij laag maar bijna ieder jaar pakken ze wel uit met monster netto winsten! Dit doet bij mij vragen rijzen.

Onlangs hoorde ik wel nog iemand een mooie uitspraak doen. Hij vertelde dat hij naar zijn bank geweest was om te klagen en daar had hij volgende argumentatie gebruikt: “Wij zijn niet jullie klanten maar jullie werkgevers.”. Dit vind ik een zeer mooie en terechte uitspraak. Wij geven immers ons geld in beheer aan de bank deden we dit niet hadden zij geen werk. Daarom ben ik van mening dat de mensen mondiger mogen worden ten opzichte van hun bank al besef ik natuurlijk wel dat dit geen evidente zaak is.

Tot slot wat het internetbanieren betreft hier sta ik persoonlijk zeer twijfelachtig tegen over. Waar gaat immers het persoonlijke contact met je bankier naartoe en hoe zit het met de veiligheid. Ook al zijn de risico’s misschien vrij beperkt mij krijgen ze er niet warm voor. Een beter alternatief zijn volgens mij kleine en middelgrote banken Zoals Argenta. Deze hebben nog kantoren maar bieden toch betere voorwaarden dan de grootbanken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.