actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2015, 09:51
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Belg is minder vaak ziek, maar wel langer

Belg is minder vaak ziek, maar wel langer

Een gemiddelde werknemer meldt zich maar één keer ziek per jaar – het laagste cijfer in bijna een decennium. Maar als die werknemer toch ziek valt, dan is dat voor een steeds langere periode. Dat staat te lezen in De Standaard.

Werknemers in de privésector hebben zich het afgelopen jaar steeds minder vaak ziek gemeld, blijkt uit een onderzoek van het sociaal secretariaat Securex bij 250.000 werknemers. De frequentie van het absenteïsme daalde sterk, met 8 procent tegenover 2013. Gemiddeld meldden Belgische werknemers zich vorig jaar 1,01 keer afwezig door ziekte of privé-ongeval, het laagste cijfer in acht jaar.

Securex ziet drie verklaringen voor de opmerkelijke daling van de ziektemeldingen: thuiswerk, presenteïsme en minder griep.

Eerst en vooral was er in 2014 een ongewoon korte griepepidemie. Daardoor meldden zich in het eerste kwartaal 16 procent minder mensen ziek in vergelijking met 2013.

Thuiswerk is een tweede factor die steeds meer speelt. ‘Thuiswerk nam de afgelopen jaren stelselmatig toe, vooral bij hogeropgeleiden en leidinggevenden’, zegt Frank Vander Sijpe van Securex. ‘Mensen nemen een pijnstiller, doen het wat kalmer aan, maar blijven thuis wel doorwerken.’

Een ander fenomeen dat opgang maakt, is presenteïsme: ziek aanwezig zijn op het werk. Dit kan gebeuren omdat men met plezier zijn job uitoefent, maar ook uit angst om zijn job te verliezen.

Minder goed nieuws is dat de gemiddelde duur van een afwezigheid nog altijd blijft toenemen, met 9 procent tegenover 2013. Concreet blijft een zieke gemiddeld 15,35 werkdagen afwezig, tegen 14,05 in 2013.

Het sociaal secretariaat waarschuwt nog dat er een verband is tussen presenteïsme en toekomstig langdurig ziekteverlof. ‘Mensen negeren de signalen die hun lichaam geeft. Dat zie je vaak bij stress. Doordat mensen geen gehoor geven aan de herstelbehoefte zijn ze vaak maanden ziek in plaats van maar een paar dagen.’

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 18 maart 2015)

Mening

Ik denk dat het logisch is dat je wil blijven presteren op je werk ook al ben je ziek.
Ik merk het al bij mezelf. Wanneer ik ziek ben, zal ik toch proberen om ziek naar school te gaan. Ik denk anders dat ik te veel belangrijke informatie ga missen.
Ik denk toch dat het belangrijk is dat je thuis blijft wanneer je ziek bent. Je kan zo andere collega's besmetten als je ziek naar het werk gaat. Ik denk dat het beter is om van op afstand te werken in zo'n omstandigheden.

Laatst aangepast door L*ura.present : 18th March 2015 om 10:03.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2015, 15:53
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Belg is minder vaak ziek, maar wel langer

Net zoals L*ura begrijp ik dat mensen willen blijven werken, ondanks ziekte. Persoonlijk ga ik ook vaak naar school wanneer ik eigenlijk ziek ben. Enkel als ik echt mijn bed niet uit kan zal ik thuisblijven. Er wordt verwacht dat je er bent en de stempel van 'luierik' is snel geplaatst. Mensen die zich regelmatig ziek melden worden in een hoekje geplaatst en verwaarloosd omdat werkgevers denken dat ze niet ziek zijn, maar gewoon geen zin hebben om te werken. Ik kan het heel goed begrijpen dat mensen bang zijn hun job te verliezen en daarom toch komen werken als het gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.