actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2015, 17:26
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Weyts: 'Is vuurwerk belangrijker dan een dierenleven?'

In de aanloop naar oudejaarsavond vraagt Vlaams minister voor Dierenwelzijn Ben Weyts aandacht voor de schadelijke gevolgen die vuurwerk kan hebben voor dieren. In een brief aan de Vlaamse burgemeesters suggereert Weyts hen om het vuurwerk te beperken tot één locatie in de gemeente.


In de brief wijst Weyts op de impact van vuurwerk op honden en andere dieren. De knallen klinken oorverdovend voor hen en de lichtflitsen doen hen schrikken. 'Elk jaar sterven er dieren aan de gevolgen van het vuurwerk', zo schrijft de N-VA-minister.

Weyts erkent dat het volledig bannen van vuurwerk 'ongetwijfeld niet overal realistisch' is. Maar 'wat wel overal kan is het vuurwerk centraliseren op één plek in uw gemeente of stad. Zo kunnen we vermijden dat dieren onnodig gestoord en angstig gemaakt worden door vuurwerk dat her en der vliegt', meent de minister.

Daarnaast geeft Weyts een aantal concrete tips aan de eigenaars van dieren. Ze kunnen hun huisdier best ruim voor middernacht uitlaten, verlichting in huis aanlaten, ervoor zorgen dat het dier geen toegang heeft tot buitendeuren en het mogelijkheden geven om zich te verstoppen.

'Iedereen die vuurwerk afsteekt, moet zich toch eens afvragen of die enkele knallen nu echt belangrijker zijn dan het mogelijk verknallen van dierenlevens', stelt de minister in een mededeling.

Bron: De Standaard, 27/12/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20151227_02038690

Mening: Ik ben zelf ook tegen al dat geknal en geflits. Als je niet weet dat er vuurwerk wordt afgeschoten, schrik je zelf ook wel even. Hoe moet dit dan zijn voor dieren? Zij horen dubbel zo veel als wij en hebben geen besef wat er aan de hand is. Vele dieren ontsnappen en worden later dood teruggevonden. Ik heb liever tijdens oudejaarsavond geen vuurwerk dan dat er honderden dieren sterven. Vorig jaar is een man bij zijn paard in de stal gaan staan, maar het stierf gewoon ter plekke van angst. Honden en katten kan je binnen in huis zetten, maar een paard of een koe zet niet zomaar in je woonkamer. Ik zou al het vuurwerk afschaffen. Het is mooi om naar te kijken, maar al dat lawaai maakt het al heel wat onaangenamer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2016, 16:24
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vuurwerk of dierenleven?

Mijn mening komt grotendeels overeen met de mening van Lore. Thuis heb ik veel dieren en elk jaar maak ik mij zodanig veel zorgen over hen, dat ik mij niet kan ontspannen (wat eigenlijk wel de bedoeling is tijdens de feestdagen). Ik probeer altijd zo veel mogelijk dieren binnen te halen, waarbij ik alle binnendeuren openzet. Zo kunnen de dieren zich overal verstoppen. Het is voor mij ook niet mogelijk om alle dieren binnen te zetten en rond mijn woonplaats wordt overal vuurwerk afgeschoten. De dag erna tel ik met een bang hart al mijn dieren na om te zien of er dieren weg/gestorven zijn. Ik vind het daarom een goed idee om een bepaalde plaats af te spreken waar het vuurwerk in de toekomst afgestoken zal worden. Hierdoor kunnen de dieren toch nog een kant uit tijdens het vuurwerk. Het volledig verbieden vind ik wel een klein beetje overdreven, omdat het toch veel kan betekenen voor sommige mensen. Daarom lijkt dit mij de meest gepaste manier om de kerk in het midden te houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.