actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2017, 11:20
Brent.C*ulemans Brent.C*ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Nijlen
Posts: 30
Lange gezichten onder de legerhelm

De helft van de militairen zou niet opnieuw voor een job bij Defensie kiezen. Het imago van het leger is bij de militairen zelf ronduit belabberd.

BRUSSEL Dat ze nu allemaal met een pruillip rondlopen in het Belgisch leger, is wat overdreven. Maar dat veel militairen al een hele tijd niet gelukkig zijn, is een feit. De cijfers in een grote interne bevraging zijn ontluisterend. Alle 31.716 werk*nemers, militairen en burgers werden aangeschreven, 3.856 van hen vulden de enquête in. Dat is een lage respons, temeer omdat de enquête begeleid werd door een brief van de Chef Defensie (CHOD), Marc Compernol.
Radio 1 bracht de bevraging gisteren naar buiten en het algemene beeld is *bijzonder negatief. Niet minder dan 46 procent van de ondervraagden vindt dat het leger een slecht imago heeft, tegenover 34 procent dat een positief beeld heeft.
Die 46 procent ligt dramatisch hoger dan in 2015. Toen had nog driekwart van de militairen een positief beeld van zijn werkgever. ‘Dit zal de reputatie van Defensie geen goed doen’, staat in de conclusies.
‘De werknemers van Defensie dragen de fierheid voor hun job niet meer voltallig naar buiten. Dit is vrij ontnuchterend en gevaarlijk voor het imago van Defensie’

Interne bevraging bij het leger
De militaire vakbond ACMP spreekt van een ‘rode kaart’. ‘Een groot deel van de *militairen vertoont ernstige tekenen van demotivatie en wantrouwen. Dit is nochtans niet verwonderlijk wanneer militairen voortdurend worden geconfronteerd met onheilspellende berichten over hun toekomst, terwijl duidelijke politieke beslissingen op zich laten wachten’, zegt Yves Huwart van ACMP.

Wel vertrouwen bij bevolking

De besparingen (intussen al ferm afgezwakt), de onzekerheid over de pensioenen en sluiting van kazernes, en de aanhoudende vraag om de politie bij te staan in Brussel, Antwerpen en Luik in operatie Vigilant Guardian, werden al vaker aangehaald en eisen ook in deze cijfers hun tol. Een op de vijf militairen heeft geen vertrouwen meer in de *legerleiding.
Die beoordeling is bizar genoeg bijna het spiegelbeeld van de appreciatie bij de Belgische bevolking. Daar is 57 procent wel positief over het leger en heeft amper 14 procent een negatief beeld.
Mogelijk nog meer alarmerend is dat meer dan de helft (54 procent) van de militairen niet opnieuw voor Defensie zou kiezen. Ze zouden het ook niet aanbevelen aan jongeren. ‘Vrij ontnuchterend’, luidt het in de enquête. ‘De werknemers van Defensie dragen de fierheid voor hun job niet meer voltallig naar buiten. Dit is gevaarlijk voor het imago van Defensie en ook voor de wervingspool.’
Het is nochtans via een serieuze versnelling bij de aanwervingen dat enkele pijnpunten weggewerkt kunnen worden.
Vandeput: ‘Tij is gekeerd’

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) wond zich gisteren op over de aanhoudende negatieve sfeer over het leger. Hij maakt zich sterk dat er een pak volk bij komt (om de pensioengolf op te vangen) en dat er geïnvesteerd wordt in nieuw materieel. ‘Het tij is gekeerd. We investeren en rekruteren opnieuw meer. Maar dat gaat niet van de ene dag op de andere.’ Hij wees erop dat het moeilijk rekruteren wordt als Defensie niet van binnenuit gedragen wordt.
Ook CHOD Marc Compernol zit op die lijn. Hij had zelf de enquête naar het *welbevinden van de militairen besteld. De Chef Defensie wil voluit inzetten op *communicatie, zeker intern. ‘Oorspron*kelijk moest Defensie 1,6 miljard besparen, dat hebben we teruggebracht tot 600 miljoen. Een miljard minder. Maar we slagen er niet genoeg in om dat tot bij onze *mensen te krijgen’, zegt hij. ‘Doen we *genoeg? Blijkbaar niet. Maar we staan echt een stuk verder dan velen bij Defensie *denken.’

De Standaard, 29/11/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171128_03214062

Ik groeide op in een milieu waar het leger toch geen onbelangrijke rol speelde, met een vader die bij een lange tijd in het leger zat en geïnteresseerd was in legerfilms. Ik was zelf ook geïnteresseerd in het leger en de wereldoorlogen. Ik weet ook nog dat mijn grootvader vertelde hoe dat hij en zijn vader in de oorlog leefden, ik vond het zeer interessant en ben er ook nu nog soms mee bezig. Ik had vroeger vaak de gedachten om misschien bij het leger te gaan, maar hoe ouder ik werd hoe minder ik interesse had om bij het leger te gaan. Ik weet wel dat het moeilijk en hard is om bij het leger te zitten. Ik dacht wel dat deze mensen in het leger er echt voor gemaakt waren en dit dan ook graag deden. Blijkbaar is het imago dan toch niet zo goed en is het vertrouwen van de soldaten niet hoog in het leger. Ik ben van mening dat we een land kunnen hebben met een beperkt leger, een klein groepje kwaliteitsvolle soldaten is volgens mij genoeg. We moeten streven naar een maatschappij vol met vrede, in die samenleving is er geen leger nodig. Spijtig genoeg hebben we zo’n samenleving niet op Aarde en wordt er volgens mij teveel gefocust op terrorisme en andere misdaden. De samenleving en het leger worden door die misdaden en door angst bepaald.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.