actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2017, 09:23
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
'De Block kan 480 miljoen besparen op medicijnen'

De overheid kan zeker 480 miljoen euro besparen door farmabedrijven slim tegen elkaar uit te spelen. Dat berekende arts Dirk Van Duppen van de aan de PVDA gelinkte organisatie Geneeskunde voor het Volk, schrijft De Morgen woensdag.

Arts Dirk Van Duppen doelt op het zogenaamde kiwimodel, waarbij regeringen openbare aanbestedingen uitschrijven voor geneesmiddelen en uiteindelijk voor het goedkoopste kiezen. Dat kan bij geneesmiddelen waarbij het patent is verlopen, maar ook bij innovatieve medicijnen van dezelfde kwaliteit kunnen bedrijven tegen elkaar uitgespeeld worden. Van Duppen ijvert al jaren voor de invoering van dat model, dat in Nederland geldt.

Geneeskunde voor het Volk start dan ook met medicijntoerisme naar Nederland, schrijft Het Laatste Nieuws. De organisatie legt volgend weekend in Deurne, Hoboken, Zelzate, Schaarbeek en Molenbeek acht bussen in waarmee 400 patiënten naar ons buurland reizen om er geneesmiddelen te gaan kopen.

'Serieus onderzoek waard'

Volgens gezondheidseconoom Lieven Annemans (UGent) is het kiwimodel 'een piste die het waard is om serieus te onderzoeken.' 'Voorwaarde is natuurlijk dat het gaat om geneesmiddelen die kwalitatief even goed zijn', zegt Annemans, die toevoegt dat het kiwimodel bovendien het risico met zich meebrengt dat farmabedrijven minder gestimuleerd worden om aan innovatie te doen.

'Rudy Demotte heeft ooit geprobeerd om het kiwimodel hier te lanceren, en het is mislukt', klinkt het echter op het kabinet-De Block. 'Onze wetgeving laat het niet toe.' Woordvoerster Els Cleemput benadrukt dat wij andere methoden hebben om de prijs te drukken, zoals de verplichting van artsen om het goedkoopste medicijn voor te schrijven.

Bron: Knack, 03/05/2017. (http://www.knack.be/nieuws/belgie/d...mal-848043.html)

Eigen mening. Ik snap niet goed waarom ze naar andere mogelijkheden zoeken om te proberen hier in België, als het geven van medicijnen hier in België goed werkt. De overheid kan er 480 miljoen euro mee besparen, maar is het ook beter voor de bevolking, dat kiwimodel? Ik denk persoonlijk van niet. In België zijn vandaag de dag medicijnen al relatief goedkoop omdat de artsen verplicht zijn om het goedkoopste voor te schrijven. Ik denk dat er wel iets positiefs zit aan dit model, namelijk dat je de bedrijven tegen elkaar gaat laten inspelen. Langs de andere kant moet je hier ook wel mee opletten, want het kan naar mijn mening grote gevolgen hebben. Als het kiwimodel toch echt een betere zaak zou zijn voor België, en met een betere zaak bedoel ik niet enkel voor het geld maar ook voor de bevolking, dan zou ik het testen, want dan is dit het waard. Ik zou het jammer vinden dat de Belgen de dupe worden door besparingen van de regering, en straks meer moeten betalen voor hun medicijnen. Ik vind het zeer fijn dat er een België een sterk uitgewerkte sociale zekerheid is, waardoor medicijnen door iedereen gebruikt en gekocht kunnen worden. Dat moet dus zeker zo blijven, kiwimodel of niet!

Laatst aangepast door Aurélie.J*cobs : 3rd May 2017 om 09:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.