actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2016, 11:57
Dennis.B*roeckx Dennis.B*roeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 55
Cipiers dringen kabinet-Geens binnen

Cipiers en vakbondsmilitanten zijn tijdens hun betoging in Brussel het gebouw van het kabinet van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) binnengedrongen. Ze sloegen de deur stuk en richtten schade aan.

Een duizendtal vakbondsmensen verzamelde vanochtend aan het hoofdkantoor van de MR, waar ze de gevel met eieren en kleine voetzoekers bekogelde. Daarna trok de menigte naar de FOD Justitie aan de Waterloolaan, waar een aantal van hen binnendrong.

Op beelden van het VTM Nieuws is te zien hoe agenten de vakbondsmensen hardhandig naar buiten proberen te werken.

Journalisten ter plaatse omschrijven de sfeer als zeer grimmig. Intussen heeft de politie de betogers naar buiten geleid en daarbij heeft ze traangas ingezet. Of er arrestaties gebeurd zijn, is nog niet duidelijk. De betoging gaat hoofdzakelijk uit van de Franstalige vakbonden, maar krijgt ondertussen steun uit andere sectoren.

‘We zijn hier om te zeggen dat ze ons moeten geven wat we willen en dat is een terugkeer naar het personeelsplan van 2014. Als ze dat niet snappen, dan moet je maar eens naar de solidariteit hier in straat kijken’, zei Michels Jacobs, verantwoordelijke voor Justitie bij de Franstalige vakbond CGSP. In de Brusselse en Waalse gevangenissen wordt al meer dan twee weken gestaakt.

'Dit kan echt niet'

Vanmorgen zat de minister samen met de magistraten die hun ongenoegen hadden geuit over de besparingen bij justitie. Deze namiddag zou hij samenzitten met de cipiers. Of dat overleg doorgaat, is nog onduidelijk.

CD&V-voorzitter Wouter Beke veroordeelt de actie. ‘Al weken is Koen Geens de man van dialoog’, zegt hij op Twitter. ‘Vreemde manier van waarderen. Dit kan echt niet. Ga rond tafel zitten.’

Bron: www.standaard.be
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160517_02292238
17/05/2016 11:09

Mening: Dit gaat werkelijk te ver. Dit telt gewoon niet meer als staken dit komt dichter in de buurt van vandalisme. Ik weet niet wat de cipiers hiermee proberen te bereiken maar zo krijgen ze het in ieder geval niet. Staken is je werk zodanig stoppen zodat juist de belangrijkste functies nog kunnen worden uitgevoerd wat ze ook al niet doen. Maar dit is niet staken en zal ook geen positief effect hebben voor deze cipiers. Ik schaam me ervoor dat zulke dingen in ons land gebeuren er zijn fatsoenlijke manieren om je mening duidelijk te maken en tot een beslissing te komen. Eerst had ik nog begrip dat ze staakten al ging die staking al te ver maar nu is al het begrip voor deze mensen weg. Ik hoop dat ze snel ophouden en terug gaan werken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2016, 14:31
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik sta perplex. Het hele punt van een staking is toch net om het werk stil te leggen en onderhandeling af te dwingen. Dit is geen staking meer, dit is een rel.

Wat dat betekent, is dat de cipiers net alle kansen die ze hadden op eventuele toegevingen en begrip zelf hebben herleid tot nul. Dit zijn criminele feiten die ze plegen. Geweld met voorbedachte rade, althans voor sommigen.

Zo'n staking die al lang aansleept bevat alle ingrediënten voor een gevaarlijke cocktail: verveling die leidt tot frustratie in een grote menigte. Er is enkel een katalysator nodig om ze in werking te zetten. Die katalysator kan zo weinig als één persoon zijn die er een aantal kan aansporen om het 'recht' in eigen handen te gaan nemen. Die sporen er dan meer aan enzovoort...

Geweld zit in de menselijke natuur, althans de capaciteit om geweld te plegen. Maar dit is niet de plaats, noch het moment, noch de manier waarop je een statement neerzet. De cipiers hebben zodanig in hun eigen voeten geschoten, dat ze geen poot meer hebben om op te staan (see what I did there? ).
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2016, 23:04
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Net zoals Dennis vind ik het absoluut overdreven. De cipiers hebben het recht om te staken, maar dan moeten ze er wel voor zorgen dat het bij staken blijft. Met dit soort geweldplegingen wordt er helemaal niets bereikt. Het beetje begrip dat de mensen voor de cipiers hadden zal nu wel verdwenen zijn, en terecht, vind ik persoonlijk. Er is geen enkele reden om zulk vandalisme te plegen. Net zoals Dennis hoop ik ook dat ze gewoon zo snel mogelijk terug gaan werken. Daarom wordt het hoog nodig dat er tot een overeenstemming wordt gekomen. Ik hoop dat die er snel gaat komen, maar gezien de omstandigheden kan dit nog wel even duren. Alhoewel, de cipiers hebben, zoals Toon zegt, geen poot meer om op te staan. Ik hoop persoonlijk dat de voorstellen die ze nu nog krijgen, alleen maar nadeliger zijn dan de voorstellen die ze voorheen hebben gekregen. Wie met vuur speelt moet op de blaren zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.