actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2014, 23:49
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Coucke: ‘Had liever meerwaardebelasting betaald'

‘Ik had veel liever vandaag meerwaardebelasting betaald, maar dan de afgelopen 27 jaar niet constant geconfronteerd te zijn geworden met veel te hoge sociale lasten’. Met die opmerking pareert Omega Pharma-topman Marc Coucke de kritiek dat hij geen belasting betaalt op de winst die hij boekt bij de verkoop van zijn bedrijf.
Coucke beet van zich af op een persconferentie naar aanleiding van het door hem opgerichte farmabedrijf aan het Amerikaanse Perrigo. Dat bedrijf betaalt 2,48 miljard euro en neemt 1,1 miljard euro schulden over. Coucke zelf incasseert 1,24 miljard, de helft contant en de helft in aandelen.

Op dat bedrag moet hij door het ontbreken van een meerwaardebelasting in ons land geen belasting betalen. Coucke gaf aan de ophef te begrijpen, maar liet het daar niet bij. Op de toelichting van vandaag noemde hij België ‘een vreselijk inefficiënt land’. ‘Ik heb me 27 jaar lang door bureaucratie geworsteld. Ik heb 27 jaar lang de nadelen ondervonden. En nu komt daar het enige voordeel waar ik kan van profiteren. Ik had het liever anders gehad en nu betaald.’

Coucke verwees ook expliciet naar de loonkosten in ons land. ‘Mensen verdienen hier niet te veel, maar ze kosten te veel’. Hij riep dan ook op om een aantal ‘inefficiënties’ weg te werken. Als voorbeelden verwees Coucke ondermeer naar de senaat, en naar de structuren in ons land en sprak van ‘een bodemloze put’.

Na de verkoop van Omega Pharma is het leven van Coucke als ondernemer nog niet voorbij. ‘Het stukje dat ik nu bespaar op belastingen gaat veel meer opbrengen aan de overheid. Ik ga dat goed herinvesteren in nieuwe Omega Pharma’s’.

Perrigo zal Omega Pharma uitbouwen tot een Europese hub, maakt Coucke zich sterk. ‘We gaan nog groeien’. Dat beide bedrijven goed op elkaar lijken was voor hem mee de reden om te kiezen voor Perrigo. ‘Het is Omega Pharma in het groot. Ze hebben dezelfde mentaliteit’.

‘Eerlijker systeem’

Vanmorgen vroeg reageerde Coucke al duidelijk geprikkeld op de ophef die ontstaan was over het feit dat hij geen belasting hoeft te betalen op de winst die hij maakt. Volgens hem is de oplossing om het systeem eerlijker te maken dan ook het aanmoedigen van het ondernemerschap, zodat meer bedrijven in de voetsporen van Omega Pharma kunnen treden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141107_01363859 (07/11/2014)

Eigen mening: Marc Coucke is een man die het volledig gemaakt heeft. Je zou het misschien niet geloven maar ook hij is ooit klein begonnen. Wat mij zo aanspreekt aan zijn reactie is dat hij blijft economisch denken. Sommige mensen zouden ermee stoppen als dat bedrag op je rekening staat. Marc Coucke niet, hij vertelt ons dat hij dit bedrag opnieuw gaat investeren. Daar kan onze Belgische economie alleen maar beter van worden natuurlijk. Uiteraard kan Coucke er zelf niets aan doen dat er geen meerwaardebelasting is in België.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.