actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2016, 09:29
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Komen taallessen voor erkende vluchtelingen in het gedrang?

Voor dit jaar voorzag de Vlaamse regering 18,5 miljoen euro extra voor cursussen Nederlands voor vluchtelingen. Met dat geld werden 73 voltijdse leraren ingezet om 929 extra modules Nederlands Tweede Taal (NT2) te organiseren voor in totaal 16.000 extra cursisten.

Ook in 2017 zullen die lessen broodnodig zijn. 'Volgens staatssecretaris Theo Francken zullen er in 2017 naar verwachting tussen de 14.000 en de 15.600 vluchtelingen zullen worden erkend. Dat zijn er evenveel als in 2016', zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke. Maar het voorziene budget gaat volgend jaar flink op de schop. Sp.a spreekt van een 'schrapping', Groen houdt het op een 'halvering'. 'Met andere woorden: terwijl de nood alleen maar groter wordt, schrapt de Vlaamse regering de extra lessen Nederlands voor vluchtelingen', aldus Vandenbroucke.
Feit is in ieder geval dat er heel wat minder middelen beschikbaar zijn. Volgens Vlaams minister voor Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is voor 2017 wel degelijk 10,2 miljoen euro voorzien. 'Het uitgangspunt is dat de continuïteit van de opgestarte trajecten gegarandeerd kan blijven', aldus de CD&V-minister. Over de verdeling van de middelen zijn volgens minister Crevits onderhandelingen gevoerd. 'Het aanbod voor de eerste maanden van 2017 komt niet in het gedrang", klinkt het. Ze wil de zaak wel op de voet volgen.' Als er bijsturingen nodig zijn, dan zullen de nodige maatregelen worden genomen', besluit minister Crevits.

'Vlaamse regering ondergraaft integratie'
Het teruggeschroefde budget veroorzaakt volgens Vlaams parlementslid An Moerenhout (Groen) de nodige onrust bij de medewerkers van de Centra voor Basiseducatie, zowel over de verdeling van de middelen als over de eigen jobzekerheid en de verderzetting van reeds opgestarte inburgeringstrajecten. 'Volgens de medewerkers zullen er door een tekort aan middelen honderden erkende vluchtelingen volgend jaar geen Nederlandse les meer kunnen volgen. De Vlaamse regering ondergraaft de integratie van de erkende vluchtelingen in onze samenleving, en dat is onaanvaardbaar.'

Bron:
Knack, 22/12/2016
http://www.knack.be/nieuws/belgie/k...mal-793283.html

Eigen mening:
Er moet natuurlijk op vele zaken worden bespaard, maar ik denk niet dat het een goed idee is om te besparen op de integratie van anderstalige vluchtelingen. Er worden elke dag meer en meer vluchtelingen erkend, dus deze mensen moeten natuurlijk voldoende opportuniteiten krijgen om zich te integreren in onze maatschappij. Een goede integratie begint volgens mij bij het leren van onze taal. Een vluchteling die onze taal leert of probeert te spreken wordt door veel mensen helemaal anders bekeken dan een vluchteling die onze taal niet spreekt. Je hoort het ook wel vaker dat er vluchtelingen zijn die onze taal niet willen leren spreken, maar krijgen zij wel voldoende leerkansen? Ik denk dus dat het essentieel is om anderstalige vluchtelingen voldoende leerkansen te bieden zodat zij zich voldoende kunnen integreren, en ik hoop dat er hiervoor voldoende budget wordt vrijgemaakt.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 22nd December 2016 om 09:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd December 2016, 09:31
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Komen taallessen voor erkende vluchtelingen in het gedrang?

Mijn hoop is groot dat de taallessen en de jobs die nu aanwezig zijn voor vluchtelingen, kunnen blijven bestaan. De blijvende ondersteuning in de Nederlandse taal, maar vooral bij het inburgeren in onze samenleving, is van essentieel belang om de mensen hier te laten integreren. In je omgeving hoor je vast wel eens dat vluchtelingen geen moeite doen om Nederlands te leren of om zich te integreren. Dan stel ik me de vraag of ze daar wel voldoende de kans toe krijgen. Als we vluchtelingen aanvaarden en een nieuwe thuis aanbieden, dan vind ik ook dat we daar een stap verder in mogen gaan om hen te blijven ondersteunen waar nodig. Het verhaal stopt niet met hen een visum aan te reiken, dan start het pas. Mensen moeten de kans krijgen om langdurig de taal aangereikt te krijgen om deze voldoende onder de knie te krijgen. Taal is een basiselement om je te kunnen integreren. Als ik geen Frans zou kunnen spreken, zal ik in Frankrijk ook niet ver geraken. Dat het budget daarom in gedrang komt, daar stel ik me vragen bij. Is het uit angst voor aanslagen? Is het uit angst dat er meer mensen naar België zullen trekken? Daar kan ik geen sluitend antwoord op geven want dat doet het artikel ook niet. Wel zou ik ervoor opteren om deze mensen de kans te geven om de taal te leren en zich te laten inburgeren op lange termijn. We kunnen dit als een kans en als een verrijking zien, maar alleen zullen we daarvoor moeten investeren om er veel van terug te krijgen en naar mijn mening kan dat wel best de moeite waard zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd December 2016, 11:49
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Citaat:
Orgineel gepost door Elien.S*mers
Mensen moeten de kans krijgen om langdurig de taal aangereikt te krijgen om deze voldoende onder de knie te krijgen. Taal is een basiselement om je te kunnen integreren. Als ik geen Frans zou kunnen spreken, zal ik in Frankrijk ook niet ver geraken.


Dit is waar het om draait. Het eerste verwijt dat een immigrant naar zijn hoofd geslingerd krijgt, is dat hij de taal eens zou moeten leren of op zijn minst moeite zou moeten doen als hij hier komt wonen.

Onderwijs is de basis van onze beschaafde cultuur. Helaas worden NT2-leerlingen in het secundair vaak 'laag' geklasseerd omdat ze niet sterk genoeg zijn in de taal waarin ze les krijgen! Ik kan niet begrijpen dat we de ruimte die momenteel bestaat om dit soort leerlingen bij te scholen (welteverstaan dat ze maar één jaar recht hebben op OKAN en dat de lessen NT2 in basiseducatie niet zonder prijskaartje komen) maar net gaan behouden. Gelijkheid van kansen begint net met iedereen een gelijke beginsituatie aan te meten. Zij die zich inzetten om de taal te beheersen, zouden dan ook het recht moeten krijgen om hun basis te verbreden. Iemand die intellectueel een sterke ASO-richting aankunnen, maar vriendelijk worden doorverwezen naar BSO omdat ze 'niet kunnen volgen' louter om hun talige achterstand is in mijn ogen een onrecht: een diefstal van kansen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.