actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2014, 00:04
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Een op de vijf jongeren wil betalen in frank

Een op de vijf jongeren wil betalen in frank

Belgische jongeren staan lang niet meer zo positief tegenover Europa als de vorige generaties. Een op de twee jongeren tussen 25 en 35 jaar wil macht overhevelen van Europa naar de nationale staten. Een op de vijf jongvolwassenen wil zelfs de euro inruilen voor de Belgische frank.

Dat blijkt uit een onderzoek bij 2.000 Belgische jongeren, uitgevoerd door de sociologen Mark Elchardus en Petrus te Braak. ‘De idylle tussen de Belgen en de Europese Unie lijkt ten einde’, besluit Elchardus op basis van de resultaten.

Zes op de tien ondervraagden plaatsen zelfs vraagtekens bij een van de basisprincipes van de Europese eenmaking: het vrij verkeer van personen. De Belgische jongeren vinden dat Belgen in België voorrang moeten krijgen op bijvoorbeeld Nederlanders, Grieken of Portugezen voor werk, sociale woningen en uitkeringen.

De onderzoekers koppelden de resultaten ook aan de partijvoorkeuren van de jongeren. Vlamingen blijken een pak meer Europagezind dan Franstaligen. Van de N-VA-kiezers wil 85 procent de euro behouden, terwijl slechts 6 op de 10 PS-jongeren dat willen. Bij de PS- en de MR-kiezers wil 56 procent van de jongeren dat de EU bevoegdheden afstaat aan de Belgische overheden. Bij de Vlaamse partijen haalt alleen het Vlaams Belang zo’n hoge score

Bron: De tijd,http://www.tijd.be/politiek_economi...en%20in%20frank , 31/10/14, 04:00.

Eigen mening: Door de problemen die we met Europa hebben gehad sinds we zijn overgeschakeld van Frank naar Euro hebben wel meer jongeren er minder vertrouwen in. Ik zelf ook, ik werk al bijna mijn hele leven met Euro maar heb Frank ook nog wel gekend. Ik snapte niets van de nieuwe regeling toen de Euro werd ingevoerd. Er zijn zelfs nu nog mensen die er last mee hebben. Ik ben er zelf ook voor dat Belgen voorrang krijgen in hun eigen land. Ik zou het een betere wet vinden dat men gratis naar alle landen mag gaan zonder te moeten betalen. Eigenlijk moet de EU jongeren overtuigen dat het een goede zaak is dat België bij de EU zit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2014, 19:07
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Euro inruilen voor frank?

Persoonlijk heb ik een dubbel gevoel bij dit artikel. Langs de ene kant zou ik het een goede zaak vinden om terug te gaan naar de frank. Economisch lijkt mij dat een voordeel, België is in het verleden altijd een welvarend land geweest en had gunstige wisselkoersen. Toen de euro ingeroepen werd, was er geen verschil meer op dit vlak tussen Europese landen. Dit was de bedoeling, maar veel mensen hebben dit nooit echt een goed idee gevonden. De euro maakte een goede start, maar doordat er steeds meer landen de euro mochten gebruiken ging de euro steeds verder achteruit. Dit is logisch, als er minder welvarende landen bijkomen moet ieder lid van het geheel een deel toegeven. In dat opzicht lijkt het mij een goed idee om terug te gaan naar een muntsoort per land. Europa wil dan wel op Amerika lijken, maar als we heel eerlijk zijn moeten we toch toegeven dat dit nooit zal lukken. De Europese landen zijn te verschillend om één geheel te vormen en een gemeenschappelijke munt alleen zal dat niet veranderen.
Langs de andere kant lijkt het mij moeilijk om terug te keren naar de frank. Iedereen is ondertussen gewend geraakt aan de euro. Je zou kunnen denken dat het allemaal nog wel mee zal vallen en dat het enkel een kwestie van tijd is. Ik denk hier anders over. Niet iedereen is hetzelfde. Mensen die sowieso moeite hebben met financiële zaken zullen in een nog dieper gat vallen als ze weer opnieuw moeten leren om met een andere muntsoort om te gaan. Het is belangrijk om de voordelen en nadelen af te wegen en daarna een weloverwogen beslissing te maken
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2014, 17:46
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
[Ik begrijp de mening van Sofie, ]maar toch denk ik dat teruggaan naar vroeger geen goed idee is. Ook de mening van Lore begrijp ik. Het is inderdaad niet gemakkelijk om zomaar terug te gaan naar de Belgische frank. Iedereen is de euro nu gewoon en het zou ook gewoon erg veel kosten om de frank terug in te voeren. Daarbij denk ik dat we blij moeten zijn dat er zoiets bestaat als de Europese Unie en het vrij verkeer van mensen, goederen en kapitaal. Ik begrijp dat mensen tegen het vrij verkeer van mensen kunnen zijn en dat ze vinden dat wij als Belg voorrang moeten krijgen. Daar kan ik helemaal mee leven. Ik vind ook dat je als Belg in België voorrang zou moeten krijgen voor een sociale woning en dergelijke, maar dat wil niet zeggen dat we buitenlanders niet kunnen helpen.
Stel u daarbij eens voor dat vrij verkeer van mensen, goederen en kapitaal niet bestond. Als wij op reis willen gaan, zullen we uren aan moeten schuiven aan de douane. We zullen ons geld eerst moeten gaan wisselen voor we kunnen vertrekken. Het zal niet meer zo evident zijn dat wij elke dag een banaan of een mandarijn eten. Volgens mij zal onze welvaart er ook op achteruit gaan als we teruggaan naar vroeger. En zo handig lijkt het mij toch ook niet...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.