actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2010, 16:10
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
“We zijn niet alleen”

De kans dat we alleen in de Melkweg zijn, wordt steeds kleiner. Het sterrenstelsel krioelt van planeten waar leven mogelijk is.



Bijna een op de vier sterren gelijkaardig aan onze zon kan planeten herbergen van dezelfde omvang als de aarde. In onze Melkweg zouden er dus miljarden dergelijke planeten zijn, waarvan sommigen mogelijk bewoonbaar zijn, zo blijkt uit een studie van het Amerikaanse ruimteagentschap Nasa.

"De verzamelde gegevens vertellen ons dat ons sterrenstelsel van zowat 200 miljard sterren, minstens 46 miljard planeten van dezelfde omvang als de aarde telt, en dat is zonder de planeten te tellen die op grotere afstand rond hun ster draaien in de bewoonbare zone" waar het niet te koud of te warm is en waar er water in vloeibare vorm kan zijn, luidt het.

De astronomen onderzochten met twee krachtige telescopen op Hawaï gedurende vijf jaar 166 sterren in een straal van tachtig lichtjaren rond de aarde.

De resultaten van de studie werden gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Science
http://knack.rnews.be/nl/actualitei...94853003452.htm
eigen mening:

Ik heb dit onderwerp altijd al interessant gevonden. De ruimte is zo mysterieus en ik vraag me ook altijd af: 'wij kunnen toch niet als enige in zo'n grote ruimte leven?'
Onlangs heb ik een artikel gelezen over een kleine planeet die 42 lichtjaar van ons verwijderd is, en die vele gelijkenissen met de aarde heeft. De planeet is bedekt met water en ijs. Wij hebben altijd geleerd: waar water is, is mogelijk wel leven. Het enige nadeel bij deze planeet is dat de temperatuur veel te fel schommelt. Wij, als mens, zouden er dus niet kunnen overleven.
In dit artikel staat nu dat ze ook planeten hebben gevonden waar de temperaturen helemaal niet zo extreem zijn. Dit vind ik zeer positief.
Wie weet leven er wel ergens anders soortgelijke mensen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th October 2010, 17:10
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Een mooi voorbeeldje van een nog maar net ontdekte planeet is misschien wel de Gliese 581 g. Deze planeet hebben ze op 29 November '10 ontdekt. Enkele interessante kenmerken van deze planeet zijn bijvoorbeeld: Na 37 dagen is ze rond haar ster gedraaid én in die 37 dagen is ze ook nog eens om haar eigen as gedraaid. Hieruit volgt dat dus voortdurend de helft van de planeet belicht is en de andere helft eeuwige duister is. De planeet beschikt ook waarschijnlijk over een atmosfeer. Ook water kan men, in vloeibare vorm, voor 99% kans op deze planeet vinden.

Stel nu dat onze aarde overbevolkt raakt.. Dan kunnen we misschien in de toekomst op de Gliese gaan wonen?! Een aanpassing van onze seizoenen is dan wel noodzakelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.