actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2010, 17:05
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Leger wil nieuwe vesten: 125.000 euro per stuk

Leger wil nieuwe vesten: 125.000 euro per stuk

© belga 08/12/10 04u05

Defensie wil een kleine vijfduizend Belgische militairen uitrusten met ultramoderne 'Smartvesten', zo melden de Coreliokranten. Goedkoop zijn de vesten niet. De kostprijs voor veertig prototypes wordt geraamd op 5 miljoen euro, of 125.000 euro per vest.
Een bestelling is nog niet geplaatst en de vesten moeten nog ontwikkeld worden. Vrijdag zal op de ministerraad gesproken worden over de vesten.

Hi-techkledij
De hypermoderne jassen moeten het mogelijk maken om rechtstreeks te communiceren met andere militairen in voertuigen, via gps duidelijk 'zichtbaar' te zijn voor de eigen troepen, via een touchscreen allerhande gegevens (zoals de positie van andere militairen en digitale kaarten) te raadplegen en zelf gegevens in te voeren - van korte tekstberichten tot schetsen van gevechtssituaties.

Er zijn uiteraard meer dan veertig militairen die zo'n uitrusting kunnen gebruiken. 4.471 om precies te zijn, blijkt uit een vertrouwelijke nota van de commissie Legeraankopen. De 4.431 die na de prototypes komen, worden geraamd op 143 miljoen euro. Men gaat ervan uit dat de kostprijs na de ontwikkelingsfase drastisch zal dalen, tot 32.000 euro per stuk. (belga/tw)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...-per-stuk.dhtml

Eigen mening:
De uitrusting van soldaten is erg belangrijk, maar moet dit zo duur zijn? Het is goed om te weten waar de andere soldaten exact zijn en dat ze met elkaar kunnen communiceren indien nodig. Misverstanden kunnen hierdoor vermeden worden. Maar moet het allemaal met de nieuwste technische snufjes zoals touchscreen? Ik denk dat het beter is om het geld aan nuttigere dingen te besteden dan aan de uitrusting van de soldaten, zeker in deze tijd van crisis en nu er een groot begrotingstekort is. Het is misschien ook beter om te wachten tot na de ontwikkelingsfase, dan is de kostprijs waarschijnlijk veel lager en zullen eventuele fouten al ontdekt en aangepast zijn. Waarom moeten de Belgen weer bij de eersten zijn om dit aan te kopen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2010, 09:28
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Mij lijkt het ook een beetje overbodig voor een land dat zich voornamelijk toespitst op het opleiden van buitenlandse soldaten en het opruimen van mijnen. De enige soldaten die dat misschien nodig kunnen hebben zijn onze special forces. Maar als ik mij niet vergis komen we dan met een 40tal vesten toe. Als dit past binnen het budget van defensie kan dit nuttig zijn. Anders zijn er veel belangrijkere zaken waar dat geld naar toe kan gaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2010, 16:40
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Persoonlijk sta ik WEL achter de aankoop van deze vesten. Defensie kan je een beetje zien als een bedrijf. Stil staan is achteruit gaan.
Alle landen zijn volop bezig met de supermoderne dingen, en wanneer komen de Belgen aan de beurt? Wanneer de rest al verder is naar betere dingen...

Nu staan we eens aan de voet van een ingrijpende verandering, deze vesten kunnen de oorlogvoering zoals we ze nu kennen totaal veranderen. Als ik dan zie dat 125.000 euro een levens kan redden? Dan zeg ik volmondig JA!

Als we miljoenen uitgeven aan het onderdak bieden aan immigranten, dan moet dit toch ook kunnen voor de veiligheid van onze soldaten?
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.