actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2012, 11:07
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
"Politieke overtuiging zit in de genen"

BRUSSEL - Steeds meer wetenschappers zijn ervan overtuigd dat politieke overtuigingen meer van genetische factoren afhankelijk zijn dan de omgeving. Dat schrijft The Sunday Times. Alleen wanneer het specifiek over partijvoorkeuren gaat, blijkt de invloed van familie belangrijker.

Daarmee zeggen de onderzoekers niet dat partijtrouw genetisch wordt bepaald, maar welhoe mensen naar de wereld kijken en daarbij eerder tot een recht- of linkerkamp behoren.

“Je wordt dus niet als liberaal of conservatief geboren”, aldus Peter Hatemi, onderzoeker aan de Pennsylvania State University en co-auteur van een studie. “Je komt op de wereld met een bepaalde set aan genetische informatie waardoor je zaken ervaart en de wereld door een bepaalde bril bekijkt. Mensen zijn biologisch verschillend en interpreteren dezelfde prikkels verschillend.”

Hatemi en professor Rose McDermott bestudeerden de resultaten van 89 studies die de relatie onderzochten tussen genen, omgeving en politieke overtuiging.

Niet alleen politieke overtuiging, maar ook de kennis van politiek en allicht ook betrokkenheid zijn eerder genetisch bepaald. Alleen wanneer het specifiek gaat over partijvoorkeuren, blijkt de invloed van familie belangrijker.

bron:de standaard, 07/10/2012

Eigen commentaar: Ik kan wel geloven dat dat waar is.
Maar ik vind de discussie of het nu de genen zijn of de opvoeding die doorslaggevend is in het vormen van bepaalde visies een beetje moeilijk. Het is namelijk zo dat meestal de mensen wiens genen je draagt ook de mensen zijn die je opvoeden. In hoeverre wordt een karakter dan bepaald door de genen of door de opvoeding?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2012, 19:09
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Politieke voorkeur

Ik geloof ook wel dat dit waar is. Neem nu mijn familie als voorbeeld, ongeveer de helft heeft dezelfde politieke voorkeur. In de meeste families wordt veel gesproken over de politieke kwesties, dus ik denk dat dit wel een grote invloed heeft op onze keuze. Je hebt genetische aanleg om meer links of meer rechts te zijn, maar de directe omgeving zorgt er toch wel voor dat bepaalde partijen jouw voorkeur zullen hebben.

Ik zie zelfs dat er op school ook vaak over gepraat wordt. Zowel bij ons op de hogeschool als op de middelbare scholen. Leerlingen en studenten onderling proberen soms medestudenten of medeleerlingen te laten veranderen van mening. Ze leggen dan uit waarom ze op die bepaalde partij stemmen en vergelijken dat met de partij waarop de medeleerling of medestudent stemt. Iedereen heeft zo zijn eigen mening over de politiek. Daarom dat het percentage dat hierdoor verandert van partijvoorkeur zeer klein is.

Het is dus vooral het gezin en de nabije familieleden die invloed kunnen uitoefenen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen die deze regel bevestigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.