actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2008, 17:05
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Jongeren willen meer seksuele voorlichting op school

BRUSSEL - Jongeren willen meer en betere relationele en seksuele voorlichting op school. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van de Universiteit Gent bij meer dan duizend leerlingen uit het vierde, vijfde en zesde jaar van het secundair onderwijs.

De resultaten van het onderzoek staan in het aprilnummer van het jongerenblad Maks!, dat deze week verschijnt.

Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid van de jongeren al ooit les heeft gekregen over anticonceptie (69 procent) en soa (67 procent) op school. Toch geeft nog een tiende van de jongeren aan nog nooit les te hebben gehad over deze onderwerpen.

Zo'n 62 procent van de jongeren wil dat de school meer tijd vrijmaakt om over anticonceptie te praten in de klas, vooral dan in het tso en bso. Ook zijn ze vragende partij voor meer info op school rond tienerzwangerschap, seksuele activiteit, zwangerschapsbeëindiging en gevoelens rond seksualiteit.

Voor heel wat scholieren blijkt de biologieleerkracht overigens de belangrijkste informatiebron voor vragen over anticonceptie (45 procent) en seksueel overdraagbare aandoeningen (51 procent). Jongeren gaan ook te rade bij vrienden van hetzelfde geslacht (35 procent voor vragen over anticonceptie, 20 procent voor vragen over soa) en hun moeder (33 procent en 20 procent).

Internet is eveneens erg belangrijk. Ongeveer een vierde van de jongeren geeft aan dat dit één van de belangrijkste informatiebronnen is voor anticonceptie (24 procent) en soa (22 procent). Jongens geven daarnaast meer de voorkeur aan anonieme informatiebronnen, terwijl meisjes iets meer persoonlijke informatiebronnen (face-to-face contact) prefereren.

De huisarts en de moeder zijn de belangrijkste adviesbronnen voor seksuele problemen, vragen of onzekerheden. Toch kent bijna de helft van de jongeren geen dienst of persoon waar ze terecht kunnen voor hulp in verband met voorbehoedmiddelen, soa's of zwangerschap.

Bij medische hulp verkiezen de meeste jongeren om een eigen huisarts te raadplegen voor anticonceptie (38 procent) of bij vermoeden van een soa (40 procent). Toch zou 8 procent geen enkele arts raadplegen als ze anticonceptie willen bekomen en durft 12 tot 13 procent niet naar de dokter bij vermoeden van een soa, aldus de onderzoekers. kld

Bron:
maandag 14 april 2008 | Bron: BELGA


______________

Aha dan ben ik nu stage aan het doen op een goede school, want zij hebben aanstaande donderdag relationele vorming of 'sexdag' zoals leerlingen en leerkrachten het ook wel eens noemen. Zelf heb ik het ook gehad toen ik in het derde jaar of tweede jaar zat (ik weet het al niet meer ). We kregen toen inderdaad voorlichting maar ook over de verschillende voorbehoedsmiddelen, ... dit werd dan op een informatieve wijze aangebracht maar daarna werd er een stellingenspel,... rond opgebouwd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2008, 12:16
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Voor zover ik mij kan herinneren hebben wij toch ook wel voldoende seksuele voorlichting gehad. We hebben dit in de lagere school gezien en in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. In het vierde middelbaar hebben wij ook en zogenoemde "sexdag" gehad, waarbij iemand van buitenaf de school ons kwam vertellen over de verschillende soa's en anticonceptie.
Persoonlijk vond ik dit wel een erg geslaagde dag. 't Was op die moment ook erg goed om de rest van onze klas beter te leren kennen en om de klassfeer te bevorderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th April 2008, 15:07
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Ik heb in het zesde leerjaar seksuele opvoeding gekregen en in het eerste jaar van het middelbaar tijdens een les biologie. Dat was het. Naar mijn mening was dit een beetje te weinig, zeker omdat er in het zesde leerjaar meer gelachen werd dan opgelet. In het eerste jaar van het middelbaar waren we allemaal een beetje serieuser, maar er werd toch nog vaak gelachen. Daarom vind ik het nuttig dat bijvoorbeeld in het derde middelbaar nog eens aandacht geschonken wordt aan seksuele opvoeding. Dan zijn de jongeren reeds een beetje ouder en gaan ze hoogst waarschijnlijk ernstiger omspringen met de lessen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd April 2008, 10:26
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik heb toch ook zeker genoeg seksuele voorlichting gehad op school. Al in de lagere school hebben we dit gehad. Toen vond ik dit nog wel wat te vroeg, er werd meer mee gelachen en gespeeld dan geluisterd.
In de eerste en tweede graad van het middelbaar hebben we ook seksuele voorlichting gehad en dat vond ik al beter, op die leeftijd heb je er meer aan dan in de lagere school. Ook wij hebben in het vijfde middelbaar een
'seksdag' gehad en dit vond ik zeer leuk, je leert wat over soa's enz en je leert ook je klas beter kennen.
Dus ik heb zeker niet te klagen dat ik te weinig seksuele voorlichting heb gehad.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd April 2008, 16:21
s5050033 s5050033 is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Dessel
Posts: 48
In de lagere school hebben we ooit een filmpje gezien over 'waar komen kindjes vandaan'. En de volgende keer was het pas in het 4de middelbaar ofzo. Dat kan beter vind ik. Het is volgens mij vooral erg belangrijk dat er wordt voorkomen dat kinderen elkaar om raad gaan vragen. Op die manier wordt er foutieve informatie doorgegeven. Ik denk ook dat volwassenen zich niet bewust zijn van de vroege leeftijd waarop kinderen al aan seks denken.
__________________
elien
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.